Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D och Windows XP x64

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke.e

Medlem
Till er som kör Win XP-x64.
jag tillhör en av dem som kör detta OS.
Programvaran EOS-utility + ett gäng till, funkar tyvärr inte i XP-64. Det finns en lösning.
Efter att ha grunnat på att det måste finnas ett sätt att köra programmen och eftersom att dem borde vara i 32bit. 64bit Os'et klarar ju av 32bit program.

Jag kom på en lösning! Väldigt enkel dessutom!

På skivan finns det en map som heter 'Software'
i denna map ligger som bekant alla utilitys och softwares.

//Dpp 3.1, Zoombrowser EX, photostitch, + wifi programmen funkar att installera med skivans autorun. Så dessa kan vi glömma!//

Leta reda på mappen 'EOSUTILITY' på skivan.
I denna map ligger det 4st mappar, öppna mappen 'COMMON'.
I COMMON mappen finns det 3st filer. 2 av dem är zip-filer <COMMON> och <INST>. Nu skall dessa extractas (zippas) till Hårddisk!
Gör en ny map på hårdisken som heter 'EOS-utility'
Jag valde att göra denna map i 'C:/program/canon'
När ni har zippat båda zipparna till mappen på hårdisken, går ni tillbaka till skivan och kopierar den sista filen 'INSTALL' till mappen där EOS-utility ligger. Filen är på 6kb går inte att missa.

(om inte filerna är associerade med winzip, välj att öppna dem med winzip, funkar säker med winrar också!?)

Nu kommer nackdelen med det hela. Autorun rutan som kommer upp när kamera pluggas till USB funkar ej! Man behöver öppna EOS-Utility manuellt! Phuu! va jobbigt! :)
(Att tillverka en genväg på skrivbordet är tillåtet! :)

Leta bara reda på en fil i mappen 'EOS-utility' som heter 'EOS utility.exe'

Nu skall det va great! Det funkar för mig, borde funka för dig.

Fyller på denna tråd om jag kommer på andra bättre sätt att komma åt dessa program.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.