Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D och vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

cosmoo

Medlem
Hej, är en liten rookie gällande vitbalans och har inte brytt mig om att ställa in den förrens nu.
Men idag var jag och fotade sonen på öppna förskolan och och såg till min förskräckelse vilket resultat det blev av det hela. Fotade på ISO 800 - 1000 på bländare 2.0 med ett Canon EF 50mm 1.4. Alla bilderna vart väldigt gula/varma i tonen. Lyckligtvis fotade jag i RAW så när jag ändrade till Vitbalans AUTO i Camera Raw (CS4) så vart dom klockrena!

Nu till dilemmat , har någon nått bra tips på hur man skall göra vid dylika tillfällen om man vill fota i Jpeg istället och få koll på vitbalansen direkt? Jag vet ju att detta med vitbalans är mycket tycke och smak , kan man ha hjälp av histogrammet till detta och isåfall hur.

Ps. Ni är grymma här inne som tar er tid och hjälper oss noviser!

//Andreas

När förhållandena blir lite knepiga, ja då missar kamerans auto-läge. Du kan ju ställa in ett av de förvalda lägena i kameran, t ex Glödlampa (Tungsten) om du fotar inomhus utan blixt. Det går också att göra en egen vitbalansering, läs kamerans manual om hur du gör.

Kamerans histogram kan nog inte ge vägledning om vitbalansen. På displayen kan du få en hint om hur det kommer att se ut, men helt säker kan man inte vara.

Själv fotar jag alltid i RAW - problemet med vitbalans är skäl nog för mig att välja raw. Då behöver man aldrig oroa sig. Jag lärde mig det efter en utlandsresa då jag fotat 300 bilder på en spännande utflykt - allt i JPG och allt med helt galen vitbalans! :(

Oki , tack för tipset !
Tråkigt med bilderna du tog ibland får man lära sig den hårda vägen.. :(

Jo jag har kollat upp lite att ställa vitbalans själv och hur man gör det men det jag inte fattar är nu när jag är ute som jag var idag vad jag skall ha för referens , dagisets vita vägg eller`?

Hej, är en liten rookie gällande vitbalans och har inte brytt mig om att ställa in den förrens nu.
Men idag var jag och fotade sonen på öppna förskolan och och såg till min förskräckelse vilket resultat det blev av det hela. Fotade på ISO 800 - 1000 på bländare 2.0 med ett Canon EF 50mm 1.4. Alla bilderna vart väldigt gula/varma i tonen. Lyckligtvis fotade jag i RAW så när jag ändrade till Vitbalans AUTO i Camera Raw (CS4) så vart dom klockrena!

Nu till dilemmat , har någon nått bra tips på hur man skall göra vid dylika tillfällen om man vill fota i Jpeg istället och få koll på vitbalansen direkt? Jag vet ju att detta med vitbalans är mycket tycke och smak , kan man ha hjälp av histogrammet till detta och isåfall hur.

Ps. Ni är grymma här inne som tar er tid och hjälper oss noviser!

//Andreas

GÖra som man brukar göra... Fota gråkort och ställ egen WB så blir det fint. Det brukar jag göra även om jag kör RAW för att få JPEG som är användbara iaf. AWB fungerar inte med märkligt ljus på 40D (eller någon annan DSLR som jag testat annars heller). Natriumlampor, lysrör, glödljus... Det är omöjligt för kameran att gissa så ställ in manuellt - det tar ungefär 4 sekunder att göra... OCH en annan sak - bilden på gråkortet är perfekt att ha till RAW konverteraren också.

Prova med ett någorlunda vitt papper. Brukar bli tillräckligt nära. Annars har du rätt i din tanke: Dagisets vita vägg är betydligt bättre än inget alls.

Har sett att det finns gråkort iform av en plastbit på en nyckelknippa. Det skulle kanske vara nåt, då man alltid bär med sig det? Tror jag hittade det här på FS när jag sökte på gråkort.

Det finns hopfällbara också som är rätt smidiga, men som någon skrev - vitt papper fungerar väl också, men ställ gärna ner -1ev för att inte riskera att någon kanal peekar.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto