ANNONS
Annons

40D med adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Jag har precis lämnat Pentax och införskaffat en 40D. En 17-40/4 inhandlades i samma veva så detta är skoj! Men nu har jag kvar ett antal gamla fina SMC glas och annat som jag tänkt köpa adaptrar till (en har jag i alla fall).

Är det nån annan här som kör "tokmanuellt"? Tänkte på att nedbländningsmätningen verkar lurig. Kamraten kör 350D och den mäter faktiskt mer rätt nedbländat än min.

// Matte

Om det är fina SMC glas och du inte har fler än två så kanske du tjänar på å sälja dom mer än att köpa en adapter som ändå kostar några slantar den med.

Såg nu i din profil att du har några Pentax objektiv så det låter jag vara osagt angående adaptern.

Nu är jag nog kanske inte helt med här men en stor anledning är att man med 40D kan över exponera ett tredjedelssteg o tex med 400D så kan man överexponera 2/3 steg. Detta pga att Canon valt att ställa in kamerorna så för att det ska vara mer snälla mot högdagarna, tänk också på att brus syns mer i underexponerade partier.

Ok, tackar för svar.

Det jag menade var att jag har en adapter endast än så länge. Glas finns många...

Ang. ljusmätningen så är trixet att stora bländaröppningar 1.4 - 2.0 underexponerar och liten glugg gör en överexponering på samma motiv.
Rätt exponering ligger på 4 - 5.6.

Skulle vara kul med input från nån som har erfarenhet av trådämnet och höra hur det upplevs..

// Matte

På mina gamla Canonkameror, för FD-optiken, finns en speciell kompensering för att fullöppningsmätningen ska bli rätt med optik med ljusstyrka bättre än 2,8.
Det går lätt att se på en "nästan mekanisk" kamera som Canon EF. Tar jag bort optiken och ställer en slutartid som gör att bländaren hamnar på skalan någonstans, kan jag se vilken bländare den skulle välja med ett 5,6-objektiv. 5,6 var den minsta bländare som de kamerorna kunde hantera, med fullöppningsmätning med FD-optik.
Trycker man sedan på den pinne som talar om för kameran vad största bländaröppning är på optiken (all kommunikation med objektivet är ju mekanisk här), händer först inget mer än att bländarskalan glider uppåt, så att först 4, sedan 2,8 hamnar ovanför underexponeringsmärket.
Men när pinnen trycks in förbi 2,8, fortsätter bländarskalan att visa 2, 1,4 och till sist 1,2 (största bländaren som förekom på den tiden), samtidigt som exponeringsmätarnålen också rör sig, trots att ljuset är detsamma! Detta är för att kompensera för det fel som fullöppningsmätning ger vid de bländaröppningarna, enligt bruksanvisningarna. Vid mätning med nedbländat objektiv (manuella mellanringar, exempelvis) uppmanar Canon i samma anvisningar att man inte ska använda större bländare än 2,8, av samma anledning.

Då detta, såvitt jag förstår, är ett optiskt fenomen av något slag, är det väl rimligt att dagens optik lider av samma sak, men detta idag kompenseras elektriskt, inte mekaniskt. Tar man då bort kommunikationen mellan kamera och optik slutar det förstås att fungera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar