ANNONS
Annons

40D dog precis, ska till utlandet imorgon, Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragoen

Aktiv medlem
Ska resa iväg till utlandet i morgon och ville testa så att allt var rätt inställt på kameran.
Dock vägrar nu min 40D att starta efter att jag bytt objektiv på kameran, när kameran var avstängd.

När jag skulle sätta igång kameran igen så händer absolut inget.
Jag har provat att byta batteri, har provat att ta ut även det interna batteriet, samt CF kort, väntat i 10min och satt in allt igen och även kört huset utan objektiv, men inget verkar fungera.

Jag provade precis att ansluta batterigreppet, och utan att ha igång kameran så börjar direkt Printer knappen och vanliga ON-lysdioden att blinka i takt. Det händer dock inget om jag försöker slå på kameran.

Är det någon här som vet hur man kan fixa detta så hade det varit av stor hjälp! Har lite panik.

Bor du i närheten av Göteborg?

Jag har en Canon 10D som du gärna får låna ifall du vill.
Alternativt har jag också en 1D (första versionen) ifall du är intresserad av aktionfoto och behöver bättre följande autofokus.
.

Bor du i närheten av Göteborg?
Tackar väldigt mycket för erbjudandet, bor tyvärr i Malmö. Jag har dock precis efter 2 timmars panikslit lyckats konvertera om min 10D från infrarött till vanlig igen och fått den att fungera så nu har jag i alla fall en kamera att ta med. (Tur man hade en sensor i reserv!)

Nu är det inte längre någon jättepanik även om det är tråkigt att inte kunna ta med sig sin fina kamera, men jag undrar:
Går detta på Allriskförsäkring? Och i så fall, hur snabbt måste man anmäla skadan?

Länsförskärningar har så att man kan anmäla skada direkt på internet, men då måste man fylla i Ersättningsanspråk. Hur fungerar detta då med undersökningsavgift på 700kr från Intervision, måste man stå för detta själv, och måste man göra denna felsökning innan man anmäler skadan?

Edit; Förtydligande; Bytte från ett EF 70-200 mm f/4 till EF 50 mm f/1.8 på samma sätt jag alltid gjort nu i ett års tid vilket aldrig ställt till något bekymmer tidigare. Jag är helt säker på att det inte var ett handhavande fel.

Senast ändrad:
Tackar väldigt mycket för erbjudandet, bor tyvärr i Malmö. Jag har dock precis efter 2 timmars panikslit lyckats konvertera om min 10D från infrarött till vanlig igen och fått den att fungera så nu har jag i alla fall en kamera att ta med. (Tur man hade en sensor i reserv!)

Nu är det inte längre någon jättepanik även om det är tråkigt att inte kunna ta med sig sin fina kamera, men jag undrar:
Går detta på Allriskförsäkring? Och i så fall, hur snabbt måste man anmäla skadan?

Länsförskärningar har så att man kan anmäla skada direkt på internet, men då måste man fylla i Ersättningsanspråk. Hur fungerar detta då med undersökningsavgift på 700kr från Intervision, måste man stå för detta själv, och måste man göra denna felsökning innan man anmäler skadan?

Jag hade en 40D som hängde sig en gång under flera års användning.
Förmodlingen var det en tillfällig glappkontakt i batteriluckan. Hur som helst så kom kameran igång igen och fungerade perfekt under lång tid. Är batterierna ordentligt fulladdade?

När det gäller försäkringen så är det väl tveksamt om bolaget godkänner en reparationskostnad som överstiger kamerans värde. Med självrisk och värdeminskning blir det nog inte så mycket kvar på försäkringen.

Är batterierna ordentligt fulladdade?
När det gäller försäkringen så är det väl tveksamt om bolaget godkänner en reparationskostnad som överstiger kamerans värde. Med självrisk och värdeminskning blir det nog inte så mycket kvar på försäkringen.
Jag har lite desperat gått igenom alla av de 6 batteri som jag laddat fullt till denna resan, det fungerar inte med någon av dem tyvärr. (Batterierna fungerar fint i 10D:n).
Hur definierar försäkringsbolagen värdena av kamerorna? Vanligt pris för en begagnad 40D ligger ju på 3500kr i dagsläget, vilket ju är det pris som det går att få tag i en för, men jag antar att det inte är detta som försäkringsbolagen går efter?

Fast gäller verkligen försäkringen vid att en produkt (själv)dör? Trodde att den enbart täckte skador i samband med olycksfall.

Hur definierar försäkringsbolagen värdena av kamerorna? Vanligt pris för en begagnad 40D ligger ju på 3500kr i dagsläget, vilket ju är det pris som det går att få tag i en för, men jag antar att det inte är detta som försäkringsbolagen går efter?

De brukar gå på inköpspriset när kameran köptes första gången, sedan räknar de lite olika värdeminskning per år. De bryr sig inte om vilket marknadsvärde kameran betingar. Skulle gissa att efter 5-7 år får du inget :(

Sedan är det nog dessutom som Pippo skriver att det måste till en olycka för att försäkringen skall täcka skadorna. Att något blir uppslitet pga flitig användning är inget som försäkringsbolagen tar hand om.

Fast gäller verkligen försäkringen vid att en produkt (själv)dör? Trodde att den enbart täckte skador i samband med olycksfall.
Jag vet faktiskt inte vad som gäller och kan inte nå bolaget via telefon (är ju inget akutfall).
Det som står på min försäkring är "Försäkringen gäller för skada eller förlust genom en plötslig och oförutsedd händelse" Följt av vad som inte ersätts "* Stöldbegärlig egendom som förvaras i garage, uthus etc. *djur eller skador som djur orsakar. *skador som beror på slitage eller felaktig reparation".

Att kameran dör av slitage tror jag det inte handlar om, det verkar ju som något mer allvarligt hänt än att slutaren eller någon annan slitage-del har gett upp.

Skulle gissa att efter 5-7 år får du inget :(
Kameran är köpt för ungefär 3 år sedan, så lite tur med det kanske man kan ha.

Plötslig och oförutsedd händelse låter mer som olyckshändelse, men lycka till iaf. ;)

Edit: kollade med en kollega i branschen nu. Det ska vara något plötsligt och oförutsett som hänt, ex att blixten slagit ned eller liknande, för att försäkringen ska gälla. Gäller således inte för att en pryl "självdör". Tyvärr.

Senast ändrad:
Hör med försäkringsbolaget innan du agerar.
Kanske ska en verkstad undersöka kameran för att bedöma om det är en skada eller förslitning.

Själv skulle jag tveka på att lämna in den för egen hand, även om den ska skrotas så kostar undersökningen en del.

---
Bra att du hittade en lösning, nu när du råkar ha bosatt dig i fel stad... :)

När det gäller försäkringen så är jag rädd för att försäkringsbolagen antagligen inte har längre avskrivningstid än kanske 3 år på dagens digitalkameror. Så fort det kommer in digitala komponenter i en produkt så sjunker marknadsvärdet som bekant rasande snabbt, även om de i och för sig skulle vara användbara under mycket längre tid. Den lilla ersättning som i försäkringsbolagens ögon ev. nu skulle kunna återstå lär försvinna helt efter att de dragit bort självrisken. Tror därför knappast att du kan räkna med att få ut något även om de nu skulle komma fram till att felet har uppkommit genom någon form av olyckshändelse. Tyvärr.
.

När det gäller försäkringen så är jag rädd för att försäkringsbolagen...
.

Jag kommer att kontakta försäkringsbolaget innan jag själv ger mig in på att försöka laga kamerahuset, alternativt sälja de fungerande delarna som reservdelar så kanske man i alla fall kan få tillbaka 500-1000 kr eller liknande.. Jag har funnit en till person på nätet som haft samma problem och symptomer och då var det en säkring som gått i huset. Hoppas att det enbart är det problemet då kan jag antagligen åtgärda det själv, men det får bli efter resan.

Dags att bege sig nu, tack alla för hjälpen jag fått!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar