Advertisement

Annons

40D & 580EX II och fjärrutlösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om en Canon 40D klarar av att fjärrutlösa en Speedlite 580EX II utan någon form av hjälp (som t ex Canon ST-E2 Speedlite-sändare). Vad jag vill är att den inbyggda blixten och 580EX II -an samtidigt avfyrar en blixt.

Vet att vissa kameror har IR och att det då ska funka. Hittar dock inget och vill bara försäkra mig om att det verkligen är så innan jag köper en "sändare".

Tack på förhand.

//Erik

Den inbyggda blixten kommer inte att utlösa din 580 blixt utan lite extra teknisk hjälp. Om du kan tänka dig en sladd mellan huset och 580:an så kan du utlösa 580 på det sättet. Nu har jag aldrig provat om du på något sätt "låser" den inbyggda blixten när du kopplar upp dig med en extern blixt via kamerans sync uttag.

Vad jag vet så funkar det inte med annan IR-sändare än canons egna.
Alternativ är en radiosändare, eller en slavtändare som reagerar på din inbyggda blixt.

Det går utmärkt att använda både den inbyggda blixten och synkuttaget på en 40D samtidigt. Står till och med i bruksanvisningen.

En 40D kan inte styra slavblixtar i Canons multiblixtsystem utan att man sätter någon form av master på kameran. En annan 580 EX II, till exempel. Den enda Canonkamera som kan göra detta med hjälp av en inbyggda blixten är 7D.

En vanlig dum slavtändare kan man inte använda utan vidare, då den inbyggda blixten på 40D alltid kör E-TTL, och alltså skickar ut en mätblixt först.

En billig Phottix PT-04 radiosändare löser dina problem, med manuell inställning.
Vill du ha full E-TTL II automatik så är det Canons ST-E2 som gäller. Eller en lång kabel OC-E3, finns även den billigt på e-bay.
Rekommenderar Phottix PT-04 som du köper billigt på e-bay. Fungerar även till studioblixtar då den har synkuttag.Trådlöst är frihet.
Lycka till! Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar