ANNONS
Annons

400mm fast

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
hej, har lite små zoomare å tänkte nu komplettera med en rejäl fast glugg på 400m med en 1.4x conv.

vilken ska man då inhandla. Canons orginal blir det inte tanke på efterssom priset är för högt.

har kikat lite på Tokinas 400 5.6 å sigmas 400 5.6. som är betydligt billigare.

någon som har dom som kan dela med sig av erfarenheter. jag kommer att använda dem med stativ.,

tänkte ett pris runt 2-3´

Sigma 400 f:5,6

Jodu
Ett fyrahundramillimeters är nog skoj, i och för sig...
Jag gjorde misstaget att köpa ett gammalt Sigma 400mm till min Nikon-utrustning och har till all tur gjort mig av med det!
Mitt på dagen, då man kunde använda bländare 8 gav det på sin höjd skapligt resultat, men helhetsbetyget är nog att det var bara skit.
Som fallossymbol fungerade det nog, men vettiga bilder fick man inte med det.
Undvik det objektivet!

Har kört med Tokina AT-X 400/5.6 SD. Objektivet har en godkänd skärpa nedbländat 8-11, mekaniskt är den mycket bra och helt klart prisvärt idag som begagnad. Men jag skulle inte rekomendera en konverter till detta objektiv.

-- Nicke

Jag skulle nog rekommendera att du satsar på något annat objektiv istället som har bättre skärpa. Tokina har jag ingen erfarenhet av däremot sålde jag nyligen mitt Sigma 400mm f/5.6 som inte kunde användas före man bländat ner det till 8 men inte ens då var det skarpt ut i kanterna. Istället köpte jag ett Minolta 400mm f/4,5 som hittills verkar vara ett ypperligt objektiv med en fantastisk skärpa. Med detta vill jag föra fram att orginaltillverkarnas objektiv oftast är bättre. För den skull är inte pirattillverkarnas objektiv dåliga men de har ibland höga toppar men också djupare dalgångar och det är just där jag tror att Sigmas 400 hamnar.

mnorrback skrev:
För den skull är inte pirattillverkarnas objektiv dåliga men de har ibland höga toppar men också djupare dalgångar och det är just där jag tror att Sigmas 400 hamnar.

Det är väl därför Sigma inte säljer sin 400 f/5.6 längre..den var för dålig, men man kan ju hoppas på att de kommer med en ny modell..en skarp den här gången.

Det lär vara enorm skillnad mellan Sigmas olika 400-modeller. Det är ingen av er ovan som menar Sigma 400/5,6 APO Macro antar jag? Den lär nämligen vara den enda som ger riktigt bra resultat. Har inte provat själv. Moose Peterson var nöjd med sin Tokina AT-X 400/5,6 en gång i tiden, och han sålde tusentals bilder redan då. Jag sparade ett tag till en Nikon 400/3,5 istället. Helt lysande objektiv. Utan AF men vad gör väl det?

/Pontus

Håller med Pontus här om att Sigmas 400/5,6 APO Macro är modellen att leta efter om man ska ha ett billigt tele av hyfsad kvalitet.
Genomgående bra recensioner i jämförelse med vad man betalar för gluggen.
Leta efter en sån är mitt tips.

Mvh/Jan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar