Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
400D vs Panasonic FZ7?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
FZ7 har en brännvidd motsvarande 36-432mm i småbildsformatet. Ingen vidvinkel att tala om alltså.2HOT4U skrev:
tänkte på bildkvalitén om dom är lika bra
400D är ju bra men jag är för lat att hålla på o byta objektiv
om det fanns 17-300IS USM skulle det vara guld men skulle säkert kosta guld oxå
Det finns billigare systemkameror än 400D som borde vara intressanta också, såsom Pentax K100D.
Kolla testbilderna på http://www.cyberphoto.se så ser du diverse intressanta saker, såsom att FZ7:s bilder ser ut som skit vid höga ISO-känsligheter. Fotar man inte när det är dåligt ljus är detta förstås inte ett problem, men en sensor som är 1/2,5" har inte mycket att sätta emot systemkamerorna tyvärr.
Vad är du ute efter för egenskaper? Måste kameran vara liten? Hur mycket tele behöver du? Vidvinkel? Bildstabilisering? Möjligheter till kort skärpedjup?
Det är inga lätta frågor, men det är mycket man kan glömma i djungeln. Långzoomarna är i regel billiga och rätt bra, men så fort det kommer till lite mer krävande fotosituationer så vinner systemkameran oftast ganska rejält.
HusKul
Aktiv medlem
Makten skrev:
FZ7 har en brännvidd motsvarande 36-432mm i småbildsformatet. Ingen vidvinkel att tala om alltså.
Det finns billigare systemkameror än 400D som borde vara intressanta också, såsom Pentax K100D.
Kolla testbilderna på http://www.cyberphoto.se så ser du diverse intressanta saker, såsom att FZ7:s bilder ser ut som skit vid höga ISO-känsligheter. Fotar man inte när det är dåligt ljus är detta förstås inte ett problem, men en sensor som är 1/2,5" har inte mycket att sätta emot systemkamerorna tyvärr.
Vad är du ute efter för egenskaper? Måste kameran vara liten? Hur mycket tele behöver du? Vidvinkel? Bildstabilisering? Möjligheter till kort skärpedjup?
Det är inga lätta frågor, men det är mycket man kan glömma i djungeln. Långzoomarna är i regel billiga och rätt bra, men så fort det kommer till lite mer krävande fotosituationer så vinner systemkameran oftast ganska rejält.
vill ha en kamera i klass med 400D samtidigt orkar jag inte hålla på o byta objektiv
man vill ha allt i ett om man skulle behöva zooma
sen måste man ju ha IS om man ska köpa zoom objektiv
då kostar den lika mkt som själva kamran
ISO behöver jag inte inte tänka på
fotar inga kyrk miljöer
Makten
Aktiv medlem
De två sista styckena motsäger varandra en aning. Varför måste du ha IS om du inte ska fota i dåligt ljus? ;-)2HOT4U skrev:
vill ha en kamera i klass med 400D samtidigt orkar jag inte hålla på o byta objektiv
man vill ha allt i ett om man skulle behöva zooma
sen måste man ju ha IS om man ska köpa zoom objektiv
då kostar den lika mkt som själva kamran
ISO behöver jag inte inte tänka på
fotar inga kyrk miljöer
Sen kan du ju fråga dig; behöver du verkligen motsvarande 400mm brännvidd? Det är inte direkt vanligt att man vill zooma in så långt, om det inte handlar om väldigt specifika fotograferingsgenrer, såsom sport eller fågelfoto, och då räcker nog inte långzoomkamerans bildkvalitet så långt i alla fall.
Det är ju en smaksak, men jag skulle alla gånger föredra lite mer vidvinkel framför möjligheter till väldigt långa brännvidder. Har man en kamera som ger bra bildkvalitet kan man dessutom beskära bilderna ganska rejält, vilket ju motsvarar ytterligare inzoomning fast med lite lägre upplösning.
Det finns systemkamerahus med bildstabilisering, men det blir förstås dyrare än FZ7:an. Ett sådant hus kombinerat med t ex Sigma 18-200 eller liknande så har man ett rejält omfång (motsvarande ca 27-300mm). Det kostar mer, tar mer plats, men ger säkerligen bättre bildkvalitet.
Sigma 18-200 kommer dessutom snart med bildstabilisering i objektivet läste jag nånstans.
HusKul
Aktiv medlem
Makten skrev:
De två sista styckena motsäger varandra en aning. Varför måste du ha IS om du inte ska fota i dåligt ljus? ;-)
IS är ju bra om man zoomar mkt
Makten
Aktiv medlem
Om ljuset inte räcker för tillräckligt kort slutartid ja. Högt ISO ger kortare tid, och alltså ger det ungefär samma effekt.2HOT4U skrev:
IS är ju bra om man zoomar mkt
HusKul
Aktiv medlem
Makten skrev:
Om ljuset inte räcker för tillräckligt kort slutartid ja. Högt ISO ger kortare tid, och alltså ger det ungefär samma effekt.
men jag som inte fotar i kyrka har mer nytta av IS än ljusstark objektiv eller hur?
Makten
Aktiv medlem
Det spelar väl ingen roll var det dåliga ljuset är; i en kyrka eller utomhus en vintereftermiddag;-)2HOT4U skrev:
men jag som inte fotar i kyrka har mer nytta av IS än ljusstark objektiv eller hur?
Ett ljusstarkt objektiv ger kortare slutartid, och dessutom kortare skärpedjup. Högt ISO ger också kortare slutartid, men annars ingen skillnad (om vi bortser från lite högre brus). IS ger inte kortare slutartid, men möjligheten att undvika skakningsoskärpa vid längre slutartider. IS är alltså inte den bästa lösningen om man fotar saker som rör på sig, utan funkar bäst för statiska motiv.
Jag skulle säga att ljusstarka objektiv är det bästa, men också det dyraste, och dessutom blir de stora och tunga. IS eller nån form av skakreduceringsfunktion kan ju antingen vara inbyggt i kamerahuset eller i objektivet, så där beror det på vad man har för övriga grejjer. Möjligheter till höga ISO utan alltför mycket brus innebär att man inte behöver apdyra objektiv för att kunna frysa bilden.
Så det finns inte ett entydigt svar om vad som är bäst. I den mån det går så skulle man ju vilja kunna kombinera alla tre, och det kan man ju
Makten
Aktiv medlem
Yes, jag tänkte faktiskt skriva om det, men inlägget var så långt redan;-)2HOT4U skrev:
FZ7 har ju ganska ljusstark optik 2,8-3,3
starkare än många objektiv eller hur
f/3,3 vid motsvarande 432mm är riktigt asbra, men du får inte glömma att FZ7:an inte alls tål att dra upp ISO i närheten av lika högt som hos en systemkamera utan bildkvalitetsförlust. Ska man sen räkna in skärpedjupet så blir det ändå större än det man får med en billig tele-zoom (typ 70-300/4-5,6) och en systemkamera.
Man kan väl säga att fördelarna med FZ7:an är att man har ett väldigt stort brännviddsomfång utan att behöva byta objektiv; att den är ganska liten och smidig, samt att den har inbyggd bildstabilisering. Den sista punkten kan man dock jämföra med att systemkameran kan användas vid höga ISO, vilket också funkar bra vid rörliga motiv.
Och så har vi priset. Den är trots allt hälften så dyr som en systemkamera.
Jag skulle säga att om du inte behöver möjlighet till vidvinkel, och sällan fotar annat än i dagsljus så kan du nog gott välja FZ7. Vill du däremot kunna utöka med lite andra objektiv, och dessutom kunna fota när det är lite mörkare, så är en systemkamera ett bättre val, men också mycket dyrare.