ANNONS
Annons

400D och problem med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en Dörr DAF 42 Super till mitt "gamla" hus, 400D som jag var otroligt nöjd med.

Jag bestämde mig dock för att sälja den när jag uppgraderade väskan till 40D, då det var osäkert om blixten skulle fungera fullt ut med huset.

Killen som köpte den äger själv en 400D, vilket var ypperligt då den fungerade utmärkt på mitt hus.
På hans hus fungerar den dock inte alls lika bra. Han har även testat den på en annans 400D hus, men problemet kvarstår.

Blixten "dör" i vertikalt läge, auto-läge. Vet dock inte om det gäller blixtens eller husets atuoläge, men någon som kan tänka sig vad det kan vara för fel?

Mvh Ulrika
 
Saxat från Cyberphoto:
Info till Canonägare
Med Canon EOS 40D och 1D Mark III fungerar DAF42/480 Ultra så länge man inte drar åt låsvredet på blixten, de kamerorna har nämligen lite högre blixtsko än äldre EOS och när vredet dras åt tappar tyvärr blixt och kamera kontakt med varann.
 
Det är väl tryckkanten till vädertätningen på den nya Canonkamerorna som ställer till det, om man använder annat än Canons blixtar, förstås.
 
Blixtskon på 40D är högre än 400D, vilket är problemet med just den typen av blixt, men nu gäller frågan varför blixten fungerade felfritt på mitt gamla 400D hus men inte på killens som köpte blixten?

Har jag helt enkelt missat felet, eller vad?

Jag har som sagt inte upplevt några problem med blixten på mitt dåvarande 400D-hus men denhär killen får det inte att fungera, och problemet återkommer på en bekants 400D.

Skall en extern blixt inte fungera i kamerans Auto-läge?
 
Om du menar gröna fyrkanten så tror jag den ska blixtra där också. Använder det nästan aldrig, så säker är jag inte, men såvitt jag minns är det bara "avstängd blixt" som inte ska blixtra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.