Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400D fundering

Produkter
(logga in för att koppla)

Joza

Aktiv medlem
Hej alla!
Har smygit runt på fotosidan.se några veckor och insett att det är outömlig gruva för mig, har även laddat upp några bilder för allmän beskådning.
Har bestämt mig för att köpa en systemkamera för att försöka utveckla mig till en bättre fotograf.
Nu till min fundering?
Hur tycker ni som haft 400D några månader att
anti damm funktionen fungerar, bättre eller sämre
än förväntningarna.
Eller är det bara ett försäljningstrick!
(velar mellan 400D,D80.K10 men det är jag väl inte
ensam om har jag märkt)
Mvh Jonas
 
Enligt dom tester jag läst är det bara ett försäljningstrick !

Jag skulle vänta på tester av K10D om jag var du och hade tid till det, annars skulle jag tveklöst välja D80, det skulle jag göra mest för att den har den bästa sökaren, Canons sökare är ett skämt upp till 5D.

/kent.
 
Eftersom jag aldrig sett något damm i min 400D är det svårt att svara på om det funkar eller inte. Bättre vittnesmål blir svårt att få egentligen, men det kanske inte säger något ändå...

Om sedan Nikon är bättre än Canon är en fråga för en annan tråd i en annan kategori.
 
Zoso skrev:
Enligt dom tester jag läst är det bara ett försäljningstrick !

Jag skulle vänta på tester av K10D om jag var du och hade tid till det, annars skulle jag tveklöst välja D80, det skulle jag göra mest för att den har den bästa sökaren, Canons sökare är ett skämt upp till 5D.
Jag håller till viss del med, men sökaren i 20D/30D är faktiskt rätt mycket bättre än 350/400D och D50/D70 (dessa håller i princip exakt samma storlek, vilket jag testat själv mellan D50, D70 och 350D). Inte fullständigt kass alltså.
 
Antidammfunktionen är inte något som jag skulle väga in vid ett köp. Det finns andra saker som jag tycker är viktigare, som exponeringsautomatiken (Nikon har auto-iso), hantering (alla gillar inte 400Ds grepp), vilket objektiv som följer med etc.

Jag hade en 300D i två år, fotade ca 5000 bilder och behövde rengöra filtret/sensorn 2ggr.

Uppgraderade till en 400D pga att jag hade en investering i blixt och objektiv sedan tidigare, annars hade en D80 eller en A100 varit lockande.
 
Kanske kan jämföra det med elektriska fönsterhissar på bilar, enda gången man använder dom är på drive in på mc donalds och när man
slänger skräpet eller hamburgarn!!
Jag ska vänta in pentaxen i alla fall, men
objektiv utbudet är inte mycket att hurra för
det är brist överallt verkar det som men det
kanske blir bättre med tiden.
Har även börjat dregla på 30D Ujuj det här blir
bara dyrare dyrare ju mer man läser.
"Pengar är bara papper med sifffror"
Jonas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.