Annons

[400D]+Batterigrepp (Elfel?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Spinnix

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag haft min 400D i drygt ett halvår, och den har fungerat utmärkt. För cirka 1 månad sen bestämde jag mig för att köpa ett batterigrepp, och hittade ett till humant pris på Blocket.se (Original BG-E3).

När jag fick hem det la jag i 1 (ett) original Canonbatteri och började sedan använda det, även detta fungerade helt perfekt. Men nu är det så att två gånger när jag har startat kameran har det stått "Byt batteri, eller "Ladda batteri" fast det inte varit mycket använt. Men om man då startar om kameran så fungerar det igen, först på 1/3 batteritid, men går sedan upp till 2/3.

Någon som varit med om liknande eller läst något om detta? Ska man kontakta Canon? Räcker kanske inte med 1 batteri i greppet så bra?

Mvh Daniel

Kan ju vara lite kontakt - testa att göra rent kontaktytorna med IPA och gnugga försiktigt med bommullstops på både batteriet och greppet.

Kan vara du kör batterie kallt?

Kan vara att batteriet börjar bli slitet? Alltid bra att ha iaf 2 batterier då det om inte annat underlättar felsökning

Hej!
Tack för ditt svar skall testa detta.

Vad menas med att man kör batteriet kallt? Och batteriet kan väl inte var slitet redan efter 3000 exponeringar?

Mvh Daniel

Nej 10000 bör de hålla för, men man vet aldrig med batterier. Många problem beroro på dåliga batterier.

Mitt första batterigrepp till 400D var det nåt knas med. Det blev bara varmt, men kameran kom aldrig igång. Fick det utbytt över disken och sen dess har det fungerat perfekt.

Någon som varit med om liknande ?
Ja verkligen!
Detta gäller visserligen 450D, men det är nog generellt.
När jag satte i ett fulladdat batteri i batterigreppet så visade det bara fulladdat ett kort tag och sedan sa kameran: byt batteri. Likaså om jag satte i vanliga AA-batterier fick jag samma svar.
Jag skickade in batterigreppet på garanti, men fick tillbaka greppet utan åtgärd för det fungerade felfrit. Om felet kvarstod skulle jag även skicka in kamerahuset, vilket jag gjorde.
Efter någon vecka kom det tillbaka med ett meddelande att bussen justerats och nu fungerar batterigreppet både med kamerabatteriet och vanliga AA-batterier.
//Bosse

greppet beter sig konstigt med bara ett batteri
testa kör med två

sen kan greppet dra battari fast man inte använder
däför börman stänga av den när man inte använder kameran

för mig räckte det med att använda ON/OFF knappen
Då har tydligen denna knapp en annan funktion än på greppet till 450D för där stänger den bara av de extra knapparnas funktion.
Du menar således att det inte går att ta bilder om knappen står i läge OFF hos batterigreppet på en 400D.

Jo, visst kan man det. Greppets ON/OFF fungerar precis som på alla andra grepp. Det bara sitter på ett annat ställe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar