Hej, det där är svårt att svara kortfattat på. Det är lite som att svara på frågan "Jag har ett piano, vilka tangenter ska man trycka på?"
Men i alla fall, ett försök till svar för två typiska blixttillämpningar:
1) När det finns hyggligt med ljus men man ändå vill ha blixt för upplättning av skuggor och/eller lite pop i bilderna: Kör kamerans inställingar precis som om du inte hade haft nån blixt. Ställ in blixtens exponeringskompensation på -1 till -2. Om du hamnar på korta tider (under 1/200 tror jag gäller för 400D) så ställ blixten på high speed sync..
2) Klassiskt blixtfoto i svagt ljus: Här tycker jag det är enklast att använda manuellt läge på kameran. Välj slutartid i intervallet 1/60-1/200 beroende på hur mycket av naturligt ljus du vill ha med i bilden. Använd inte för liten bländaröppning - då kan det bli jobbigt för blixten att lysa upp, utgå från t.ex. f/5,6. Beroende på bl.a. avstånd till motiv kan det som sagts tidigare vara nödvändigt att höja ISO men för mindre/närmare motiv behövs det inte. En typisk basinställning kan vara ISO400, 1/80 och f/5.6, sen låter du blixten gå på automatik utan exponeringskompensation.
Till slut ännu en en pianoliknelse: Klinka på, efter ett tag kommer du att kunna urskilja nåt som liknar melodi och efter ytterligare klinkande kommer det att låta riktigt bra.
Lycka till!