Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400d + 430 ex

Produkter
(logga in för att koppla)

Vickanpickan

Aktiv medlem
Jag har en canon 400D som jag ska använda en Canon SpeedLite 430EX II till.

Hur ska jag ställa in kameran och blixten? är helt ny på detta med extern blixt och får inte ihop det riktigt bra.

Några tips?

Läs manualen till blixten.

Läs manualen till kameran

Läs detta:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Alternativt, vrid till M, ISO 400, ställ in lite olika slutartider och bländare och kör lite hederlig trial & error.

Eller så väntar du tills någon som verkligen kan kommer här och förklarar.

Hej, det där är svårt att svara kortfattat på. Det är lite som att svara på frågan "Jag har ett piano, vilka tangenter ska man trycka på?"

Men i alla fall, ett försök till svar för två typiska blixttillämpningar:

1) När det finns hyggligt med ljus men man ändå vill ha blixt för upplättning av skuggor och/eller lite pop i bilderna: Kör kamerans inställingar precis som om du inte hade haft nån blixt. Ställ in blixtens exponeringskompensation på -1 till -2. Om du hamnar på korta tider (under 1/200 tror jag gäller för 400D) så ställ blixten på high speed sync..

2) Klassiskt blixtfoto i svagt ljus: Här tycker jag det är enklast att använda manuellt läge på kameran. Välj slutartid i intervallet 1/60-1/200 beroende på hur mycket av naturligt ljus du vill ha med i bilden. Använd inte för liten bländaröppning - då kan det bli jobbigt för blixten att lysa upp, utgå från t.ex. f/5,6. Beroende på bl.a. avstånd till motiv kan det som sagts tidigare vara nödvändigt att höja ISO men för mindre/närmare motiv behövs det inte. En typisk basinställning kan vara ISO400, 1/80 och f/5.6, sen låter du blixten gå på automatik utan exponeringskompensation.

Till slut ännu en en pianoliknelse: Klinka på, efter ett tag kommer du att kunna urskilja nåt som liknar melodi och efter ytterligare klinkande kommer det att låta riktigt bra.

Lycka till!

Det beror mycket på vilka förhållanden man fotograferar under och vilket resultat man vill ha.. Jag brukar personligen hålla mig på iso 100, runt 1/200 - 1/250 i slutartid och f/2.8-f/5.6. Detta för att jag vill bibehålla en del av det naturliga ljuset samt hålla mig så gott det går inom synktiderna utan HSS (som för min utrustning begränsas vid 1/250).

Det varierar dock mycket, jag brukar föredra stora bländare och lågt iso vid porträtt.

Provar man sig fram märker man snabbt vad som passar och inte.

tack

tack för svaren, jag ska testa mig fram lite =)
det är framförallt inställningarna på själva blixten jag har problem med, men det tar sig nog så småningom =)

tack för svaren, jag ska testa mig fram lite =)
det är framförallt inställningarna på själva blixten jag har problem med, men det tar sig nog så småningom =)

I ett första steg så kan du låta blixten stå på full automatik. Börja med att experimentera med vilka effekter du får om du riktar blixten ut olika håll, studsar den i taket, i väggen osv.

ANNONS