Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400/5,6 L USM felfokuserar!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk på att fokuslinjerna (korsen i ditt fall) går utanför markeringen i sökaren. Därför ser aldrig "riktiga" fokuscharts ut som linjaler, det brukar vara ett horisontellt streck i mitten att fokusera på, sedan linjalerna vertikalt en bit ut på varje sida (just för att förhindra att vertikala linjen i centrumkorset fångar något närmare än avsett avstånd (som i din första bild där 9cm ser skarpare ut än 10).

Din sista bild ser bra ut, och den första kan vara helt ok men du säger inte om det är 100% crop eller inte.

Men oavsett så används objektivet knappast normalt på det avståndet. Är det fåglar du är ute efter skulle jag gå ut i skogen och fota 5 bilder på kvistar med OneShot/omfokusering på vardera 5, 10, 15 och 20 meter e.dyl. Dvs 20 bilder totalt. Blir jag nöjd med pixelskärpan (100% crop) på 2-3 av 5 bilder per avstånd (och inga andra felkällor finns som långa slutartider etc) så skulle jag vara nöjd. Blir 4 av 5 bra så är det mästerligt.

Men obs, jag har varken objektivet eller är fågelfotare. Bara petig med pixelskärpan på mina egna objektiv :)

ANNONS