Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40 bilder i serie med K-7?

Produkter
(logga in för att koppla)

ren123

Avslutat medlemskap
Hej,

Är det bara min K-7'a som inte grejar det här eller borde jag gjort någon inställning som jag inte vet om :) ?

"K-7 klarar 5,2 bilder per sekund i serier upp till 40 bilder med jpg och 15 bilder i råformat"

Upplever att min storknar efter ungefär en sekund, använder ett extreme SDHC 30 MB/s, 8gig's minneskort, vilket scandinavian photo rekommenderade, 40 bilder skulle väl rimligtvis motsvara ca 8 sekunder.

Fel kort, fel bakom spakarna, fel marknadsföring eller ?

Vet att K-5an inte klarade av att leverera några större bildserier utan en uppdatering av firmware. Kolla om du har senaste till din K-7a, om inte annat _tror_ jag att det är något fel på kameran.

Har installerat den senaste version firmware 1:11, så det ska inte vara det.

Bildkorrigering ? Måste kolla det, men tror inte det.

Men era klarar ca 8 sek ?

Buffertkapaciteten borde vara specad i manualen.

Gissningsvis är det defaultinställningarna för jpg som gäller. Så det är nog tex näst högsta jpg-kvalitet (***) som gäller.

Enligt Dpreview så är specarna rätt.
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page14.asp

23 bilder i 5.2bilder/s i högsta JPG.
lusläser, på en sida står det 40 JPG bilder får plats i bufferten och en annan 23 st.
Och har man tillräckligt snabb minneskort hinner bufferten tanka över allt.

Reseta kameran och ladda ner senaste firmware kanske?

/Stefan

Senast ändrad:
Kan vara så att ud har på objektivkorrigering, det brukar slöa ned kameran.
Dvs. korrigering av CA och brännvidd

precis som föregående inlägg säger så bör du se över vilka funktioner du har aktiverat för jag har fotat mycket amerikansk fotboll med min K-7:a och jag har aldrig upplevt några problem med bufferten.

Kan vara så att ud har på objektivkorrigering, det brukar slöa ned kameran.
Dvs. korrigering av CA och brännvidd

Sant, nu smattrar det på bättre :)

Har egentligen inte lagt ner så mycket tid på att få till sekvenstagningen förrrän nu, så jag tänkte bara kolla vad det var som gjorde det och det är objektivkorrigeringen
Då rullar vi vidare, tack ska ni ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar