Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4 olika porträtt bilder 4 olika skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

John_Blaze

Avslutat medlemskap
Tjena går en fotokurs nu, är väldigt färsk när det gäller foto, (hållt på sedan aug), Och så har vi fått en uppgift,
Ta 4 olika porträtt bilder på 4 olika personer, och att man skall ta dom med olika skärpedjup. Det är väl då bländaren som man skall köra på med eller?, Fast jag kör på manuellt, för om man kör på P blir slutartiden för lång. Eller behöver jag ett stativ?, Har en D80 by the way, tack på förhand//Fredrik.

Kör i A eller Av läge eller vad det nu kan tänkas heta på en Nikon.
sen är det bara o ratta från lågt värde= kort skärpedjup till högt värde= stort skärpedjup.
Slutartiden kommer dock öka när du skruvar upp bländarvärdet. ( det blir ett mindre hål som släpper in mindre ljus)

Så du kanske får bumpa upp ISO en bit om du ska slippa stativ.

Om du tycker att du får för lång slutartid i P-läge så hjälper det inte att byta till M du får bara en sämre exponerad bild om resten av kamerans inställningar är de samma. Det blir liksom inte mer ljus i omgivningen beroende på vilket läge man har. :-D

Du har rätt att det är bländaren som styr skärpedjupet.
Så hade jag varit du, så hade jag stält kameran på A (bländarprioritet), då väljer kameran själv slutarhastighet. Men du bör kolla så att slutartiden inte är länge än 1/(brännvidd*1.5), för då äer det risk för rörelseoskärpa.
Om du tar bilderna i fönsterljus, eller utomhus tror jag inte slutartiden kommer ställa till några problem.
Jag vet inte vad du har för objektiv, men gissar att du har kit-objektiv, jag hade tagit en bild med f/16, en med f/11, en med f/8 och en med största bländare (antagligen 3.5-5.6 beroende på brännvidd).
Du kan ju också variera skärpedjupet med hjälp av olika brännvidder, ju längre brännvidd ju kortare skärpedjup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar