Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4-5.6 blir 4.2-6

Produkter
(logga in för att koppla)

tks

Aktiv medlem
Ett objektiv som har största bländaröppning 4-5.6 fungerar som det ska på analog kamera (F60), men om jag monterar det på en D50 så rapporterar kameran att det är 4.2-6. Minsta möjliga öppning ändras också; 32 blir 36.

Vad beror detta på? Är det bara något avrundningsfel i presentationen, eller blir det faktiskt inte lika stor öppning hos D50? (Isf - av vilken anledning?)

Senast ändrad:
Vad är det för objektiv? Är det ett Nikon eller ett från tredje part? Är det det sistnämnda så kan det bero på att mjukvaran i kameran och objektivet inte riktigt trivs ihop.

Tredje part (Tokina). Mjukvarukompabilitetsproblem låter rimligt. Har du (eller någon annan) en gissning om det rör sig om att kameran bara får felrapportering från objektivet om största möjliga bländaröppning (dvs visar exempelvis 6 fastän objektivet i verkligheten öppnar motsvarande 5,6), eller om problemet yttrar sig så att bländaren inte öppnar så stort som det skulle på ett annat kamerahus?

Nu rör det sig visserligen om ganska små skillnader (ungefär 1/4 steg va?). Jag skulle nog inte se skillnad i vilket fall, men det vore intressant att veta.

Min gissning är att det bara är en felrapportering och som du säger så är skillnaden ändå rätt liten.

Om du har ett annat objektiv som funkar som tänkt så kan du ju ta en bild med resp. objektiv och jämföra. Men det är åxå fullt möjligt att det finns en viss skillnad mellan objektiven ändå.
Du kan ju åxå titta och se om bländarlamellerna verkar röra på sig.

Hej!

Det är möjligtvis inte ett macro-objektiv? De brukar rapportera effektiv bländare på korta avstånd, dvs när du fokuserar nära så rapporterar de en mindre bländare än den som står på objektivet?

Joakim

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto