Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3d

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Det ryktas ju om att Canon kommer att släppa sin kamera "3D" och inte nog med att det bara är ett namn, det ryktas om dubbel-linser för att kunna ta 3D bilder.

Är detta något som vi kommer att få se mer och mer av?
Det låter spännande att dels kunna film i 3D själv och dels kunna fotografera i 3D.

Hur fungerar tekniken?
Hur ser ni på utvecklingen? är det science fiction eller är det på frammarsch?

Om det rör sig om stereogram så är det lika gammalt som kameran.
Eller äldre, när jag tänker efter. Det har gjorts målningar som är stereogram.

Och här är en bild på den :)

Det är den linsen ja :)

För att understryka, det är inte i huvudsak själva kameran som diskuteras här, det är att ta 3D bilder och tekniken bakom.
Men är specsen relevanta exempelvis så :)

Hur som helst, är det objektivet så långt gånget att det snart skall lanseras eller är det bara en bild?

Hur fungerar tekniken?
Hur ser ni på utvecklingen? är det science fiction eller är det på frammarsch?

Tekniken är mycket enkel. Ta två bilder något "bredvid varandra", en för höger öga och en för vänster öga. Visa sedan på något sätt den vänstra bilden för vänstra ögat, och den högra bilden för högra ögat. Detta kan göras på flertalet olika sätt:

*Stereoskop.
*Projicering av båda bilderna på samma yta, men med olika polarisation på ljuset. Glasögon med olika polarisation på glasen ser sedan till att endast högra ögat ser "högra" bilden, och vice versa (denna metod används på 3D-filmer på bio).
*Projicering av båda bilderna på samma yta, filtrerade genom olika färger (normalt rött/grönt eller rött/blått). Glasögon med motsvarande färgfilter separerar bilderna. Denna metod fungerar för vanlig TV. SVT sände ett antal 3D-program på 90-talet, glasögonen fick man när man köpte kvällstidningen.
*Placera bilderna sida vid sida och låt betraktaren titta på ena bilden med ena ögat, och andra bilden med andra ögat.

Jag har tagit stereoskopiska bilder som experiment med en helt vanlig digitalkamera (EOS 10D), helt enkelt genom att ha kameran på stativ som jag försiktigt sköt några centimeter åt sidan efter att ha tagit första bilden. Jag tycker det är lättast att "titta i kors" för att uppleva 3D-effekten, alltså har jag lagt höger bild på vänster sida. Jag kan återpublicera albumet med två bilder om intresse finns (bilderna ligger opublicerade här på FS). Edit: Det är möjligt att du kan se en bild på denna direktlänk till jpg-filen: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/73/73e2c4a11fea372a3cf71fbbb2df542f.jpg.jpg

Det är den linsen ja :)

Hur som helst, är det objektivet så långt gånget att det snart skall lanseras eller är det bara en bild?

Nej, det är en mix i Photoshop av Canon D30, 50D och objektiv från G9.

Finns för övrigt ett "dubbel" objektiv man kan köpa till Canon och Nikon för att ta stereobilder (eller videofilma också för den delen). Har ingen koll på kvalitén, men tror inte den är nåt vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar