Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3D-huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ett stativhuvud som går att vrida lite hursomhelst i alla vinklar[1]. Jag har hittat ett på Photax som kallas "Multivinkelhuvud 3D" (finns ingen direktlänk. Skriv BJ387-416 i sökrutan, klicka på länken och bläddra ner en bit på sidan) och Manfrottos variant 460MG 3D. Manfrottohuvudet ser ut att vara lite gedignare, men jag har inte sett något av dem i verkligheten.

Photax kan leverera bums, men ingen av de vanliga postorderbutikerna har Manfrottos huvud i lager.

Någon här som har erfarenhet av något av, eller båda, huvudena?

[1] Jag tänkte montera det på en uppochnervänd mittpelare för att komma ner ordentligt vid makrofoto.

Jag har en lite äldre variant av det manfrottohuvudet (kommer inte ihåg beteckningen - sitter på jobbet) som fungerade väldigt bra. nu ligger det mest och skräpar - maila om det är intressant! Det är utan snabbfäste...

Jag har haft Manfrottohuvudet sedan många år tillbaka, är väldigt nöjd (gillade aldrig kulled). Om objektivet inte är allt för tungt går det att röra objektivet ganska fritt om du lossar skruvarna bara en aning, objektivet stannar då i det läge du väljer och du kan därefter skruva åt skruvarna när du är nöjd. Jag brukar oftast justera en eller max två leder i taget, vilket är en av de stora fördelarna med ett trevägshuvud. Jag gillar även snabbfästet som är litet och smidigt men ändå stabilt, sedan är hela huvudet kompakt och lätt (tack vare magnesiumlegeringen).

Den enda nackdelen jag har upplevt är att vreden kan vara lite svåra att få grepp om med tjockare handskar vintertid, i dessa lägen är kanske Manfrottos trevägshuvud med långa pinnar lättare att använda (men dessa är i gengälld större och klumpigare).

Kan man vrida runt monteringsplattan på Manfrottohuvudet tillräckligt mycket för att kameran ska hamna rättvänd om man monterar huvudet neråt på en uppochnervänd mittpelare? Photax variant kan man göra så med om man får tro bilden på deras websida.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto