Annons

3D Gloria?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Vad beror denna efekt på? Jag menar den gloran runt lampan, den ser nästan ut som en sådan efekt man ser på 3D filmer. Jag har inte sett den förut men nu fått den på flera bilder. Jag får även ibland blåa kanter som är mycket fula och är svåra att få bort.

Båda bilderna är tagna med Minolta A1 och jag har även använt stativ på båda bilderna samt att jag använder motljus skydd men inget filter. Är detta nått fel eller är detta nått som är notmalt på A1?

Sänder en till bild i ett efterföljande inlägg.

Bilagor

• ljusefekt.jpg
    ljusefekt.jpg
    48.4 KB · Visningar: 515
Här är nästa bild som är en dagsbild. Tagen med stativ utan filter men med motljusskydd.

Bilagor

• kant.jpg
    kant.jpg
    45.8 KB · Visningar: 517
Kan även vara "blooming".
Vanligt på CCD-kameror. Tydligen svårt att bli av med på en CCD. "Anti-blooming" innebär en kompromiss mellan pixelns yta och den blooming-reducerande spärr som då läggs mellan pixlarna. Ju bättre anti-blooming, desto mindre blir pixelytan, och därmed högre brus/mindre känslighet.
Problemen är mycket mindre på CMOS-sensorer.

Finns det inte programvaror som kan minska effekten av denna typ av fel i efterhand?

Hur vanligt är detta fel på Minolta A1/A2 samt liknade kameror och hur framträder det på dessa? Jag försökte återskapa denna eftet här hemma på ett kontrolerat sätt men lyckades inte mad det.

På ena bilden (den första) så låg lampan på sidan av bilden och om ni tittar på restan av så ser ni att lampan inte ligger i fokus då jag fotograferade ett föremål sdom låg längre botr.

Jag hittar ingen information om man kan minska detta problem med med filrer eller om polfilter kan öka eller överdriva denna eller kanske minska det. Jag är lite orolig nu när vintern kommer att snön skall göra det svårare att undvika dessa glödande kanter.

Jim> Detta är inget fel, det är så med den teknik som används i den kamera du har. Det stämmer helt säkert in på den specifikation som Konica har satt upp för kameran.

Fel är det först när det i reklambladet eller annan information från säljare som beskriver att bilderna alltid ger klara rena, skarpa och tydliga färger.

Om du vill "plåga" kameran för att se vad den presterar vad gäller färgavvikelser, så plåta aluminiumfolio i starkt solljus...värre än så blir det inte.

Men det besvarar inte frågan hur man gör för att undvika det. Jag ser på mina bilder att man får dessa efekter med min kamera och jag blir då lite orolig då jag skall till fjällen och fotografera i vinter. Kontrasten mellan snön och objekt kanske kan skapa dessa efekter och det är inte kul om alla bilder blir så.

Jag stälde frågan för att jag är orolig och vill ha råd, men även för att jag inte märkte denna efekt på min gamla kamera; då kom funderingen om det är nått fel på min kamera eller om detta beror på att solen står lägre nu.

Ju mindre bländare man använder, desto mindre färgavvikelser brukar det bli.

A1 är annars känd för att vara bra på det området jämfört med andra kameror i samma klass.

Väldigt underligt att se sådan tydlig kromatisk abberation på bilder från en A1/A2. Jag har som du säkert vet en A1 precis som du och jag har inte sett det på en enda av mina bilder...

Har även läst i många recensioner att A1 är ytterst bra på att just inte visa kromatisk abb.

Kanske dags för en reperation till? :D

Ett par citat från DPReview

A1: "...We observed very little purple fringing in every day shots taken with the DiMAGE A1. As noted above the same lens as the DiMAGE 7 series with the same characteristics. We found it very hard to even find a single example of purple fringing from our samples..." (http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagea1/page17.asp)

A2: "...However on the DiMAGE A2 fringing while visible in pretty extreme shots (such as our samples below) isn't as strong as we have seen in other cameras and is eliminated once the the lens is stopped below F4...." (http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/page16.asp)

Jag har lust men om jag går ner igen tror de bara att jag är grinig, därför måste jag kunna återskapa detta problem så jag kan testa det gentemot andra Minolta A1 så jag kan bevisa att det kanske är nått problem med min kamera.

Jag vet inte vad jag skall göra och jag börjar så smått tappa mitt förtroende för Minolta; MEN jag vet och sett vad en Minolta A1 skall gå för och det är den kvalitén jag vill uppnå, för som de flesta vet är inte minolta en dålig kamera trots att jag påpekar brister hos den. Det är nog bara så att jag har haft otrolig otur och att jag är lite grinig som bara nöjer sig med bästa tänkbara resultat.

Jag måste igen säga att Minolta A1 är en bra kamera, men kan ta mycket bra bilder med den och bruset till vänster som jag klagar på är inte så allvarligt om man fotograferar normalt. Jag ser detta oftast då jag använder ISO 400/800 och det är ovanligt att man använder dessa ISO tal.

Bilagor

• 400x300_01.jpg
    400x300_01.jpg
    47.9 KB · Visningar: 314
Tar upp den här tråden igen... Kromatisk abberation på är ju som påpekats i och för sig inget tillverkningsfel men nog så irriternade ändå när det uppträder och ett sabla pill att förska ta bort.

Uppgraderade till Paint Shop Pro 9.0 och där har man lagt till en funktion för att ta bort kromatisk abberation ur bilden. Man förstorar bilden till ca 200% och anger sedan upp till 10 "provytor" vilka innehåller kromatisk abberation sedan reduceras denna. Nu har jag tack och lov inte så många bilder att prova med men på de jag provat verkade det fungera klockrent - om än med ett visst "skruvande" för att få alldels lagom effekt.

Kanske finns detta i PhotoShop men det var nytt för mig. När man inte kan undvika problemen kan man försöka hantera dom...

Bifogar samma testbild som jag hade med som exempel i ett tidigare inlägg nu justerad med två provytor, alla inställningar default.

Bilagor

• test-ka.jpg
    test-ka.jpg
    9 KB · Visningar: 221
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar