Annons

Fotokemi - konsekvenser vid långvarig hantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet om det finns resultat eller forskning kring det här med exponering för fotokemi på en daglig basis?

Jag jobbar med en fotoprinter så gott som dagligen i mitt jobb (har jobbat med i 6 år nu) och exponeras för fotokemi både via luften och hudkontakt. Vi har visserligen utsug i rör som går bredvid maskinen, men inte i direkt anslutning. Sedan har vi plastdunkar på vardera 25 liter intill med spill som står tills vi beställer hämtning från Stena Miljö.

Vet man något, om konsekvenserna?
Man är så klart inte så noga med att skydda sig som man borde, man låter snabbheten gå före säkerheten. Man vet ju att man ska tvätta händerna efter kontakt med kemi, men vet man något om själva luften man får i sig, osv?

Är det någon som vet något? Eller har egna erfarenheter? Allergier? Överkänslighet?

hälsningar
Anne

Det finns forskning om detta, javisst.

Det finns regler som styr användning och hanterande av kemikalier, inte för fotografer men för den grafiska branchen som ju också använder/använde fotokemi.

Kort kan man säga att det finns risker med fotokemi.
Cancer är en risk men den är inte så utpräglat stor om du inte är rökare.
Allergi, definitivt.
Överkänslighet, torr hud, mm, absolut.

I tidningen F (Fotografisk tidskrift) var det en samling bra artiklar runt 1995 eller så om just hälsa i mörkrummet.

Håll rent, torrt damm från kemispill är det värsta.
Använder du handskar skall de bytas ofta, om du använder diskhandskar som exponeras för kemi (kanske gör du rent maskiner eller doppar händerna i framkallningsskålar) skall de bytas varje dag.
Använd Lactasyd som tvål, den har lågt pH (framkallare har högt pH).

Jag minns att luftväxlingen skall ske var tolfte minut i ett mörkrum enligt de råd som gavs ut av grafiska branchen. Alltså, all luft skall bytas fem gånger i timmen.

Du jobbade hos polisen? Då skall du kunna ta fram regler för vad som gäller.

Hydrokinon som är en rätt vanlig kemikalie vid framkallningsprocess är belagd med rätt så starka restriktioner på grund av att den är cancerogen, Metol kan framkalla astmaliknande attacker, Selen är inte att leka med heller, ofta används olika typer av pH-justerande kemikalier främst basiska och det är inte så snällt mot slemhinnor och luftvägar... Listan kan göras hur lång som helst över skadliga / hälsovådliga kemikalier i ett traditionellt mörkrum och många av de riktigt äldre fotograferna drogs också med diverse följder av långvarig exponering. Grundreglerna bör i alla fall vara att använda andningsskydd vid kontakt med torra kemikalier och glasögon / handskar vid kontakt med flytande, god renhållning för att förhindra kringflygande kristaller mm och en hög luftomsättning.

Tack för svar så snabbt.

Nu jobbar jag inte något alls i mörkrum kan man väl säga, mer än privat.
Fotoprintern vi har står i ateljén som är "ganska stor" och med utsug. Jag kommer i kontakt med kemin när jag fyller på och tömmer i maskinen som både framkallar och kopierar analogt som digitalt.

Skyddsutrustning vid hanteringen är självklar i tanken men det är inte alltid man i praktiken tar på sig diverse attiraljer för att skydda sig, tyvärr går ju oftast snabbhet och tid före säkerhet...

Och då är ju min naturliga tanke: hur påverkas jag av detta i längden?

Det jag själv har märkt är att jag får huvudvärk direkt vid inandning av starka lösningsmedel vilket jag inte känt för några år sedan. Kanske är fotokemihanteringen en orsak till överkänsligheten...?

Kan vara så, det blir rätt så skadliga ångor av färgkemin vet jag, det mesta är kemikalier som klassas som allergiframkallande och där kan du få följdreaktioner, ett ämne kan skapa överkänslighet för hela grupper med likvärdig sammansättning. Jag är ingen doktor men jag vet genom tidigare arbete på kemisk industri att man inte ska ta för lätt på fotokemikalier av olika slag.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april