Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akut hjälp! Nikon F4

Produkter
(logga in för att koppla)

Skyhawk

Medlem
Hej!

Jag har fått låna en Nikon F4 som vi ska ha på ett uppdrag i morgon. Men jag får ingen ordning på kameran. Så fort jag trycker på avtryckaren så blinkar den röda lampan över "R2". Vad betyder det? Har inget intstr.bok.
Snabb hjälp tack, i morgon på morgonen ska jag använda den!

Tack på förhand!!!

Nu har jag inte kvar min F4. Men har du den inställd på att läsa DX-koden på filmen? Prova att ställa känsligheten manuellt. Jag har för mig att lysdioden har den funktionen.

(jag tog bort dublettråden)

Tack ska ni ha! Och ursäkta dubbelposten, fick nästan lite panik. Ska ut på havsbevakning med flygklubben och fick denna kamera att dokumentera båtar med. Vore trist om man inte fick ordning på grejorna då.

Rätt kul kamera ändå. Robust så det förslår! En jäkla massa småknappar och spärrar på det mesta.

Objektivet är ett Nikkor 80-200ED 2,8. För ett himla oväsen men det är säkert bra.
Förresten. Vad är Full/Limit knappen till för som sitter fram på objektivet?

Full/limit gör så att du kan begränsa inom vilket område gluggen fokuserar, så den inte fokuserar fram och tillbaka i t.ex. dåligt ljus.

Rätt kul kamera ändå. Robust så det förslår! En jäkla massa småknappar och spärrar på det mesta.

Inte för att låta negativ, men F4:an var inte så attans robust om man hängde på en SB24. Det var inte helt ovanligt att hela sökarhuset sprack utan någon större anstränging.

Den var dock bra för sin tid ända till Canon släppte sin Eos 1.

/AFE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar