Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D vs. tunga kompakter

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Varför välja det ena eller andra?

Canon 350D med batteri och 18-55 objektiv väger 724 gram. Den kommer att kosta runt 9000 kr. (8995kr på Dustin)

KM A2 väger 654 gram. Kostar idag runt 7000 kr på rea.

Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom väger 724 gram. Kostar runt 7000 kr.

Ser lite tufft ut för de tunga kompakterna, eller?

Varför skulle man välja en tung kompakt istället för en Canon EOS 350D? (fram med slagträet)

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en kompaktkamera i den tyngre klassen nu när DSLR börjar sjunka i pris. Med en DSLR har du ju obegränsade möjligheter och prisskillnaden är ju inte så stor.. Iof måste man köpa objektiv å grejer, men det kan ju samtidigt vara kul i takt med att man utvecklas.

möjligheten att spela in korta videosnuttar? eller möjligheten att använda displayen på baksidan som sökare? byggkvaliteten (de dyrare kompakterna använder ju olika metall-legeringar för huset)? Det finns ju alltid en anledning att välja det ena eller andra, allt hänger det ju på vilka egenskaper man prioriterar.

Jag ser väldigt liten anledning att köpa allt-i-ett kameror nu när prisskillnaden är obefintlig.

Vill man ha "kompaktkamerornas" fördelar med video och TFT som sökare så komplettera med en mindre modell som lättare kan tas med än en allt-i-ett kamera.

Prisskillnaden är ju faktiskt rätt stor om man ska täcka in samma möjligheter med en systemkamera som man kan göra med en alltiett. Man kommer i bästa fall att behöva kamera med kitobjektiv för 9000-10000kr, en billig telezoom för typ 2000kr och kanske närbildslinser, mellanringar eller ett makroobjektiv för 200-2000kr, om man går på de billigaste alternativen.
Slutnotan för det hela hamnar alltså snarare på 13000-14000kr, vilket är nästan det dubbla mot många alltiettkameror.

Därtill så blir det rätt mycket jobbigare att släpa runt på alla grejer, man behöver ett stabilare (dyrare, tyngre och större) stativ, om man tänkt köpa ett sådant.

Så visst har alltiettkamerorna uppenbara fördelar.

För egen del skulle jag välja systemkameran, men kan mycket väl förstå att man går "kompaktvägen" istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar