Annons

350D vs. 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
I väldigt flyktiga tankar har jag av okänd anledning funderat på att byta kamera, då från en Canon 350D till 30D, men frågan är: Är detta ett onödigt drag? Personligen är jag jättenöjd med 350D, men skärmen hade gärna kunnat vara aningen större. Är detta självt värt mellanskillnaden mellan kamerorna eller finns det andra "självklara" skäl till att byta? Bidra gärna till ämnet om Du har nåt att tillägga.

Mvh/Andreas

Kommer du att ta bättre bilder med en 30D istället för en 350D?

Jag skulle kunna förstå ett byte om du behöver snabbare sekvenstagning eller bättre autofokus eller annat som kan göra livet lättare om man fotar mycket action, men för en större LCD?

Du har ingen ljusstark normalzoom i din kameraväska. Kanske kan det vara värt att investera i en sådan istället?

Jag resonerar väl främst så att allt som är bättre på 30D är till fördel mot 350D, men frågan är helt enkelt om det är värt pengarna? Då inräknat snabbare sekvenstagning och bättre AF?

Om det är värt pengarna kan ju eg bara du svara på. Har du nytta av dessa grejer? Kommer du att ta bättre bilder med en 30D än din nuvarande kamera?

För min personliga del vore det inte värt det.

Jag skulle kunna leva med en D200 istället för min D70, men jag behöver den inte och jag tycker inte det är värt pengarna i dagsläget, men nån gång i framtiden kanske...
För någon annan skulle skillnaderna kunna vara helt avgörande.

Jag tycker att det helt klart är mer lönsamt att köpa 30D istället för 350D om du kommer att fota mycket. Läste att 350D "bara" klarar av 25.000 bilder medans 30:an kan ta upp till 100.000 bilder innan man måste byta ut sensorn och det är ju en rätt stor utgift.

25.000 kanske låter mycket men jag räknar på att fota upp det på drygt ett år och nästa kamera kommer på så sätt att bli en 30D.

Sensorn behöver man inte byta, men slutaren, möjligen. Vad jag hört så kostar den runt 3000kr att byta.

oge0627 skrev:
Jag tycker att det helt klart är mer lönsamt att köpa 30D istället för 350D om du kommer att fota mycket. Läste att 350D "bara" klarar av 25.000 bilder medans 30:an kan ta upp till 100.000 bilder innan man måste byta ut sensorn och det är ju en rätt stor utgift.

Läste "någonstans" att beräknad livslängd på slutaren till 350D är satt till 50 000, men nu hittar jag inte källan. Letat förgäves både i min manual och på Canons hemsidor. Någon som kan gå till botten med detta, för siffran 25 000 närmar sig i oroväckande fort för min del.

Jag är nöjd med min 350D bortsett från en sak. Autofokusen har svårt att hänga med när jag fotar sport eller flygande fågel. Skulle gärna vilja byta upp mig till en 30D av bara denna anledning, men det är en rent ekonomisk fråga. Förnärvarande har jag andra prioriteringar.

Jag är inte helt hundra på att sifran 25.000 stämmer men jag är rätt säker för jag kommer ihåg att jag blev riktigt förvånad. tror inte att den siffran är något som canon skyltar med. har tänkt leta upp sifran men har inte orkat. läste det iallafall i en 30D recension och dom skrev att det var en stor fördel speciellt för folk som fotar mycket sport eftersom dom kan slänga iväg 500-1000 kort vid ett tillfälle. Sen har jag för mig att dom även skrev att Mark 2 och dom andra värstingarna har ca 150.000. kanske inte så mycket med den här tråden att göra men en intressant sak bara.

sen skulle jag tro att den gränsen är satt ganska mycket i underkant och det är en siffra som dom garanterar att kameran ska klara. kan säkert ta många fler bilder än den gräns som är utsatt.

Imorgon får jag min 30D efter att ha sålt min 350D. Om det är värt det visar sig det väl =)

Men om autofokusen är bättre på 30D så är det värt alla pengar för min del.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar