ANNONS
Annons

350D vs 20D vs D70 vs D70s, nackdelar - fördelar?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hexx

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har tänkt köpa mig en digital systemkamera men eftersom jag inte har någon större erfarenhet och heller inte möjlighet att åka till en butik och titta på de olika kamerorna så behöver jag lite råd och tips. De kameror jag är sugen på är Canon 20D, Canon 350D, Nikon D70 och Nikon D70s. Jag kommer fotografera precis allting tänkbart men antaligen mestadels platser och byggnader. Vilken kamera är mest prisvärd och vilken kamera är generellt bäst av följande modeller jag nämnde?!

D70 och 20D går ju att köpa begagnade vilket är en fördel men samtidigt vill jag inte låta pengarna styra valet av kamera.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få. Vore även kul med kommentarer från någon som har testat alla dessa kameror i verkliga livet.

Jag har en D70 idag och är rätt nöjd. men skulle jag köpt en D-SLR kamera idag med de kunskaper etc jag lärt mig under senaste året (sen jag började fotogtafera) så skulle jag tveklöst köpt en 20D som i mitt tycke är den bästa kameran av dom du precis nämt.. Men det är ju också den dyraste..

Sen att välja mellan Canon & Nikon är ju en smaksak.. Dels hur man tycker kameran är uppbyggd , storlek, reglage etc.. jag skulle nog råda dig att ta dig tid att åka till butik och känna på grejorna då jag tycker känslan i kameran är väldigt viktig.

Har någon av dina vänner en SLR / D-SLR kan det ju vara enkelt om man har samma märke så man vid speciella tillfällen (Konfirmation / student etc) kan låna utrustning av varandra..

Skillnader..
Nikon har 6 MPix Canon har 8 MPix
Nikon har 5 AF punkten Canon har 7 (350) / 9 (20D)
Nikon har 200 som lägsta ISO tal Canon har 100
Nikon har inget vertikalgrepp till D70 & D70s det finns till Canon
Finns dock som 3e parts grepp men det har ej full funktionalitet om man inte bygger om kameran.
på Canons kameror kan man köra ISO 400 & 800 utan att bilderna blir för brusiga..

Ytterligare en skillnad är att Nikon D70 har spotmätning medan 350D/20D inte har spotmätning.

/Johnnie

Ang brus kan jag bara säga vad jag läst i tester:
Där dom menar att en bilt tagen med ISO 800 på en Canon / Nikon så blir Nikonbilden brusigare

Brusigare innebär inte FÖR brusig.

Bilder på ISO1600 är fullt användbara från D70 och jag har gjort kopior i 20x30cm på ISO3200 som ser mycket bra ut.

Tackar för alla tips! En del av det ni nämner var helt nytt för mig medans jag också hört att canon ska ha lite mindre brus på sina bilder. Ni får gärna fortsätta rabbla mer skillnader om ni kommer på några =)

Hmm, vad innebär spotmätning ?!

Senast ändrad:
Använd sökmotorn så kommer du att hitta massor med information och mer eller mindre vilda diskussioner om framför allt 350D vs D70.
Vad gäller D70 och D70s är skillnaderna mycket små och D70s är i mina ögon inte värda de extra pengarna.

I D70:ns fall är det, enl. Nikon, 1%.
Canon har istället utsnittsmätning som mäter på 9% av bildytan.

Ang. brus så ska man vara medveten om att vi pratar oerhört små skillnader mellan de kameror som har en sensorstorlek typ EOS350D. Jag tycker inte att man vid kameravalet ska haka upp sig på de "petitesser" som ofta framkommer i 100% förstoring i testerna då skillnaden i det verkliga livet (på papperskopia) är mycket små.

Testa de kameror du funderar på men tänk på att optiken är viktigast. Om ngt av de billigare kamerahusen känns bra så satsar du på ngt av dem & lägger mer på optik i stället.

350D & Pentax *Ist DS är små & lätta (den sista bra sökare samt enligt mig bättre grepp). D70 är lite mer att ta i & känns rejälare. 20D & D7D är, som sig bör, en helt annan klass på & den sistnämnda har den bästa sökaren.

Om man enbart ser till tekniska prestanda kontra pris så köper du 350D. Jag tycker dock personligen att andra aspekter är minst lika viktiga, exempelvis vad du känner när du arbetar med utrustningen. Vad du prioriterar är helt upp till dig

Om man fingranskar Dpreviews brusmätningar & rangordnar vid 800 Asa så ser rangordningen ut så här.

1. Minolta Dynax 7D
2. Fuji S3 Pro
3. Canon EOS20D
4. Canon EOS300D
5. Canon EOS350D
6. Pentax *ist DS
7. Nikon D70
8. Olympus E-300

Skillnaderna är dock i praktiken inte så stora, därför så tycker jag att du ska känna på dem & inte haka upp dig på brus & upplösningstester.

//Larsa

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar