Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d och blixt 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Tjena, en funderingen angående min EOS 350d och blixten 430EX.

Om jag underexponerar kameran, kommer blixten automatiskt underexponera också eller måste jag gå in och underexponera den i menyn också?
Jag tycker blixten ofta slår för hårt och fräter ut närliggande vita partier, och då riktar jag den rakt upp i taket, och har "flärpen" lite grann uppdragen.

Mvh Magnus

Kamerans exponeringskompensation styr bara hur det befintliga ljuset exponeras. Det är bra om man medvetet vill underexponera bakgrunden lite.

Blixtljuset styrs antingen av kamerans kontroll för blixtljuskompansation eller motsvarande funktion på blixten. Om det är olika värden på båda gäller kamerainställningen.

Blixtljuset styrs antingen av kamerans kontroll för blixtljuskompansation eller motsvarande funktion på blixten. Om det är olika värden på båda gäller kamerainställningen.
Fast tvärtom. Om man ställer in ett värde på kameran och sedan ett annat på blixten, då är det blixten som gäller.
Ställer man in ett värde (skilt från noll, alltså) på blixten kan man överhuvudtaget inte ändra exponeringskompensation för blixt på kameran sen.

Fast tvärtom. Om man ställer in ett värde på kameran och sedan ett annat på blixten, då är det blixten som gäller.
Ställer man in ett värde (skilt från noll, alltså) på blixten kan man överhuvudtaget inte ändra exponeringskompensation för blixt på kameran sen.

Märkligt. jag har en bok om Canon speedltes som säger tvärt om. Det blir till att testa.

Men canons nyaste blixtar och kameror är tanken att man ska kontrollera alltmer från kameran.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto