Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D Mjuka bilder från kameran och JPG?

Produkter
(logga in för att koppla)

WebDog

Aktiv medlem
Jag har "lurat" några bekanta att köpa 350D då det verkar vara en trevlig nybörjarkamera för de som vill prova på D-SLR. De bilder jag fått se, är tagna vanligen i grönläge, d v s auto och det torde betyda Parameter 1 alltså +1 både på kontrast och skärpa. Tycker ändå att bilderna behöver skärpas rejält för att bli någorlunda bra. Betydligt mjukare än min gamla 10D till exempel.

Vad säger ni som har lite erfarenhet med 350D, går det att få "hyffsade" bilder direkt från kameran eller måste dom räkna med post-processing?

Målet är ju att få dom att köra RAW då får man ju hela dynamiken, lätt att fixa WB osv... men det är inte lätt för en nybörjare att ta till sig detta samtidigt som man skall lära sig hantera kameran!

Känner mig en smula "ansvarig" då det är jag som pushat för just denna kameran :)

/Lasse
 
Det går att öka kontrast, färgmättnad och skärpa som en inställning i någon av menyflikarna.
 
Canon rekommenderar själva oskarp mask på bilderna för att neutralisera det filter som finns framför sensorn, jag har i och för sig ingen erfarenhet av 350D, men 300D och 20D som jag har nu får bättre bilder om man lägger på oskarp mask mängd 300%, radie 0,3 och tröskelvärde 0.

http://www.photoworkshop.com/canon/EOS_Digital.pdf
 
Tack för tipsen....
men som jag skrev i mitt inlägg, grönläge betyder väl per automatik parameter 1 d v s att just skärpan och kontrasten är redan +1. Om jag kommer ihåg rätt går det att ställa till +2 men frågan är om det blir någon större skillnad.

Att Canon rekommenderar att man skärper bilderna med post-processing är väl kanske inte något nytt, men då man redan vet att anti-vikningsfiltret softar bilderna borde man inte kunna justera kameran till att ge bra bilder per automatik? Det är ju de facto en "nybörjarmodell"??

Att kameran är kapabel att generera utmärkta bilder har jag kunnat konstatera när man kör i RAW, men tycker att kanske skulle skruvat lite mer på JPG-läget för våra nybörjare!

/Lasse
PS jag kör 100% RAW om någon undrar :)
 
Jag skulle tro att tar du bilder i gröna-rutan läget och sedan skickar till vilket konsumentlabb som helst så får du bra bilder på papper tillbaka. Speciellt då konsumentlabben själva förändrar både kontrast och skärpning per automatik.

Klassiskt grej som verkar faktiskt vara är att det är bättre att skicka en helt ren jpg ur kameran än att bara pilla lite måttligt om du inte skickar till ett labb med profil och väljer att de inte gör korrigeringarna. Men då måste du själv göra bilden helt klar.
 
Har du provat med samma objektiv både på 10D och 350D och sett så att det inte är objektiven som spökar (kitobjektivet) då väl automatiken inte alltid bländar ner utan kör på största bländare (=soft)?
 
Njae,
jag har sålt min 10D sedan länge och 350D är ju kompisarnas så kan inte göra några större jämförande tester :(

Men visst tror jag att papperskopior kan bli bra, speciellt i 10x15 (300 ppi ~1200x1800 pixel) då man får en nedsampling, som kommer att per automatik skärpa bilden. Tycker ändå att det är lite trist att bilderna är så väldigt mjuka i "nybörjarläget".

Få se om jag kan lura polaren att komma över och så får jag kolla lite med en vettig glugg, t ex 135/2L, skarpare än så finns inte i min fotoväska....

/Lasse
 
Ska kompisen lära sig kameran kan han/hon väl åtminstone ställa på P, som är nästan lika automatisk som grönläge, fast med lite flexibilitet kvar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.