Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D med objektiv i betonggolv, vad kan hända?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Ny

Medlem
P g a att jag blandade ihop axelremmen från en kameraväska med kamerans tappade jag min kamera rakt ned i ett betonggolv från drygt en meters höjd.

Det gäller denna utrustning:
Hus: EMD 350D
Objektiv EF 24-105mm 1:4 L IS
UV-filter HOYA HMC Super
Polarisationsfilter: HOYA HMC Super PL-CIR

Eftersom objektivet var mycket tyngre än själva huset föll den med objektivet först och den blev stående på själva objektivet.

Följande synliga skador:
PL-filter: Spräckt liten inbuktning i en kant,gick att skruva av.
UV-filter: Inga synliga skador
Objektiv: Den lilla plastfolie med info om brännvidd oches diameter etc lossnade, bskakom den sitter med tre skruv en plastdetalj som inkluderar gängan, liten spricka vid en skruv.
Kamerahus: Inga synliga skador.

Vad kan ha hänt?
Vad bör jag göra?
I synnerhet undrar jag över Image Stabilisatorn.

Tacksam för råd och hjälp.

M v h

// Mats

Jag gjorde något liknande förra midsommaren. (obs! tidigt på morgonen) Jag hade fotat och skulle slänga på mig ryggsäcken när jag klev ur bilen och glömt att stänga. Allt åkte ut på asfalten... Jag trodde det värsta men det gick bra. Jag tror att du får kolla dina saker, prova ta några kort och se om det har hänt något. Jag tror att sakerna tål mer än vad man tror.
Hoppas allt är ok!
//Johan

Kan det bli bara 10 % skadat?

Hej Johan, tack för de lugnande orden. Tror i grunden att du har rätt. På gott och ont var denna träff klockren då den föll rakt ner och ställde sig på objektivet. Det smällde rejält ska jag säga.

Men lite mer specifikt undrar jag om det är så att (främst objektivet) antingen är paj eller 100-procentigt. Eller kan det bli säg 90-procentigt? Går det i så fall att justera på något sätt att bli 100-procentigt?

Som jag också skrev funderar jag särskilt runt Bildstabilisatorn. Den ska ju hantera just rörelser. Det är väl rätt lätt att se om det finns någon stabiliseringseffekt, men kan den också säg halveras eller något sådant?

Ska försöka söka någon servicetekniker på måndag, men tänkta att någon kanske har någon input innan dess.

M v h
// Mats

Tråkigt när sådant händer men har du en drulleförsäkring är det bara att lämna in utrustningen och hämta ut den till 100% skick för endast en självrisk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar