Annons

350D krånglig att hantera

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag hör hela tiden lovord om 350D men själv upplever jag kameran som svåranvänd. För det första är det ju stört omöjligt att inte komma åt någon liten knapp titt som tätt. Igår lyckades jag ställa in underexponering när jag skulle ändra bländare (genom att hålla inne en extra knapp med ansiktet eller något finger oavsiktligt) och fotade således en massa bilder på -1,5. Desstuom lyckas jag ofta komma åt knapparna på vänsterkanten med min näsa.

För det andra måste man hela tiden hålla koll på alla inställningar inne i menyerna (ISO, ljusmätning, fokuspunk[er] mm). Det är lätt att ta en massa bilder och sedan upptäcka att ISO är inställd på 800 istället för 200 t.ex.

För det tredje är det svårt att använda manuellt läge i och med att objektiven saknar ring och kameran bara har en ratt. För min del har jag slutat med det nästan helt.

För det fjärde känns inte Canons symboler det minsta intuitiva. Ta tex ljusmätmetodens symboler. På Nikon förstår man omedelbart vad som avses. På Canon får jag kolla instruktionsboken för att förstå.

Vad gäller bildkvalitet har jag förstås absolut inget att invända men handhavandet får mig att ångra övergången till Canon. Jag saknar min rejäla f90x helt enkelt. Kan ingen göra en billig och rejäl digitalkamera med stora och tydliga reglage och ett minimum av menyer och småpill? Jag kan tänka mig att vara utan ett par megapixlar i utbyte.

(Hm.. mycket gnäll blev det.... Det är säkert en smaksak och en vanesak hur man uppfattar de olika märkena. För min del förblir jag Nikonist trots övergången.)

mvh

Johnnie
 
Just handhavandet var en av orsakerna till att jag valde den kameran jag gjorde. Det är alltför lätt att fokusera enbart på bildkvalitet, antal pixlar och brusnivåer på högsta iso när det är handhavandet man många gånger borde snacka om. Lite brusigare bilder som kräver lite mer efterarbete är många gånger att föredra framför brusfria men helt uteblivna bilder pga taskig ergonomi.
Man ska inte behöva brottas med onödigt små och pilliga knappar och obskyra menyer och ikoner för att få redskapet att göra som man vill.
 
Skulle tro att det till stor del handlar om vana. Kommer själv från Canons kompaktkameror och äger själv en 350D, och jag tycker handhavandet är helt ok. Att välja mellan att ställa in bländare/slutartid gör man med en enkel vinkling av tummen.

Petade lite på en polares D70, och jag tyckte det främre inmatningshjulet var rena skämtet. Satt så långt in i kamerakroppen att man knappt fick grepp runt det. Så visst föredrar man det man är van vid.

Kom tillbaka om en två, tre månader. Dom saker du fortfarande stör dig på då är sådant som är dåligt gjort av Canon (som till exempel att man glömmer vilken ISO man använder eftersom det inte står någonstans i sökaren).
 
dunberg skrev:

För det fjärde känns inte Canons symboler det minsta intuitiva. Ta tex ljusmätmetodens symboler. På Nikon förstår man omedelbart vad som avses. På Canon får jag kolla instruktionsboken för att förstå.

Frågan är vad som egentligen är intuitivt och vad som är baserat på tidigare inlärning. Samma problem uppstår när man hanterar mobiltelefoner från olika tillverkare; det som är ovant känns mer ointunitivt än det tillvanda. Mac vs PC, Nokia vs Ericsson, Canon vs Nikon.

Jag håller dock med om att det är riktigt irriterande att man i sökaren inte kan se ISO-inställningen. Ett extra kommandohjul eller antiskak skulle också välkomnats.
 
Re: Re: 350D krånglig att hantera

boran skrev:
Frågan är vad som egentligen är intuitivt och vad som är baserat på tidigare inlärning. Samma problem

Det är ju, såklart, till stor del en vanesak, men vissa saker faller sig mer naturligt. Det kan ju vara andra saker, som man inte sätter direkt i relation till den specifika produkten som ligger bakom åxå såklart men...

Efter att ha använt min Canon A70 i 1.5 år, och efter att ha pillat en del med en kompis 300D (jag kom aldrig överens med den) så kändes det som att komma hem att få en D70 i handen. Bara att börja fota utan att läsa manualen. Det enda som var ovant var att eponeringsmätare/kompensation är spegelvänt mot canon, men nu är det samma reaktion när jag plockar fram A70:n. :)

Mattias:
Den främre ratten på D70 är ju helt perfa. ;-)
Den ligger under långfingret hela tiden och det är bara att ratta, utan att lyfta pekfingret från avtryckaren (vad tänker Canon? ;-) eller nånting. :)
 
Jag tror att en digitalkamera nog alltid känns lite krångligare än analog motsvarighet oavsett fabrikat. På en digital finns alltid många fler inställningar att ha koll på. Vitbalans, ISO mm behövde man inte tänka på förut. Fel ISO har jag råkat ut för åtminstone en gång. Det är nog bara att öva och öva tills de viktigaste inställningarna sitter.
 
Martin Gunnarson skrev:
Jag tror att en digitalkamera nog alltid känns lite krångligare än analog motsvarighet oavsett fabrikat. På en digital finns alltid många fler inställningar att ha koll på. Vitbalans, ISO mm behövde man inte tänka på förut. Fel ISO har jag råkat ut för åtminstone en gång. Det är nog bara att öva och öva tills de viktigaste inställningarna sitter.

Visst behöver man tänka på ISO. Det är inte alla kameror som läser DX-koden på filmen. ;-) Fast man byter ju inte mitt i en film förstås. :)
Och visst behöver man tänka på vitbalansen. Fast man får ju plocka fram ett filter (eller byta film) istället. Ett filter ser man ju ganska lätt i sökaren att man kan på. :)
 
Problemet med digala slr i konsumentklassen är att amatörerna har kommit i första hand. Så funktioner viktiga för fotografer har hamnat i menyerna medan det finns fem olika exp. program som man aldrig använder.

Martin: Det har funnits analoga kamror med minst lika många knappar och funktioner men mycket bättre ergonomi, Nikon F100 med databakstycke t.ex.

Visst är det lite mer att tänka på men det rättfärdigar inte dålig ergonomi.

som tex att tar fem knapptryckningar att pilla fram självutlösaren i en D70 och sedan för att använda den igen som måste man göra samma sak.
 
Fem knapptryckningar?
Jag tycker på en knapp och rullar tumhjulet två snäpp.
Dock är det ofta man önskar att den inte gick tillbaka till icke självutlösare direkt igen.
 
Det låter som om du borde ta en närmare titt på Konica Minolta Dynax 7D.
I mina öron låter det som om den har precis allt det du är missnöjd med på din 350d.
Den har dessuton sjunkit så mycket i pris att den till och med inte är särskilt mycket dyrare.
Även fast KM är en liten outsider så tycker jag definitivt att du ska ge den en chans.


http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7961
 
Äsch.. får nog säga att 350D är helt okej att hantera efter lite övning. Måste nog ge Mathias rätt i att det handlar om vana. Man ska nog ägna sig mer åt fotografering än åt att klämma på sin kamera. =)

mvh

Johnnie
 
dunberg skrev:
Kan ingen göra en billig och rejäl digitalkamera med stora och tydliga reglage och ett minimum av menyer och småpill?
(

KonicaMinolta D5D tex.
Har haft min en månad ca och manövrerade den utan problem i ett nästintill beckmörkt dagis på luciamorgonen.


/Jörgen
 
Jag håller nog med att 350:n är lite svårhanterad. Nu kör jag bara en sådan som andra maskin och har en 20D som skarp ammunition så det kan vara det att jag försöker köra 350:n som en 20D.

Men något som jag irriterar mig på det är när jag ska ställa ISO:n så måste jag trycka 'Set' för att den ska ta inställningen. Jag missar det i mer än hälften av fallen och garanterat när det är snabba inställningar som gäller.

Att det krävs dubbelkommando för att justera bländaren i manuellt läge är också något som jag brukar fumla till och givetvis klassikern att ändra drive-läge med en tjusigt plåtad näsborre som resultat.
 
Ja visst har jag ibland lite trubbel men det handlar om en helt annan grej... jag blir lurad när jag ska välja fokuspunkt istället ^^ Dom är ju så liiika knapparna och jag tar ju aldrig bort kameran från ögat och jag glömmer helt enkelt vikken som är vikken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.