Annons

350D i behov av reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Hej!

Jag har haft min 350D sedan Maj 06, då jag köpte den begagnad av en kille som köpt den två månader tidigare. Garantin på ett år finns alltså kvar.
Direkt när jag började analysera bilderna märkte jag att autoläget (och alla programlägen för landskap, porträtt etc.) överexponerade 90% av alla bilder. Detta gör även att exponeringsmätaren i manuellt läge, bländarläge eller slutarläge visar fel. Detta har jag hittills löst genom att köra exponeringskompensation. Jag har inte så bra koll på siffrorna, men mätaren går från -2 till +2 med två steg mellan varje heltal. Jag har då gått ner två sådana här "småsteg", ibland tre, för att få korrekt exponering.

Detta är dock inte allt.
Nu har jag ingen aning om det är problemet jag nyss beskrev som även orsakar detta eller inte.
Men det är i princip omöjligt att ta en bild under förhållandena; klarblå himmel och skinande sol, och få en bild som faktiskt ser ut som om den var tagen under de nämnda förhållandena. Det lägger sig som en mörk slöja över bilderna som endast går bort med Shadows/Highlights i PS.

Jag har en polare med en 350D. Så självklart har jag testat lite och jämfört. Slutsatsen har alltid varit att hans kamera inte visar detta "fenomen".

Och hela meningen med denna tråd är då att försöka ta reda på om detta är tillräckligt för en reparation på garantin?
Jag har kvittona som är från InWareHouse, men jag misstänker att det är direkt till Canon jag måste vända mig?

Jag bor i Stockholm, så en verkstad man kan åka till istället för att skicka grejerna till skulle vara underbart.

Någon som kan hjälpa mig?

Mvh
Fredrik
 
Om en annan Eos 350D exponerar annorlunda med identiskt motiv så ska du lämna in kameran.

Den som sålt kameran har skyldighet att uppfylla garantin. Så du kan kontakta InWarehouse. Men du kan också skickaa in den själv till Canon, men då får du ju betala frakten själv.

Om du skickar in den själv är Canon RCC i Mölndal det bästa stället. Då måste du skicka med kopia på kvittot.

http://www.canon.se/Support/Support....asp?ComponentID=255185&SourcePageID=244218#1
 
froderberg skrev:
100-150 kr med posten.



Det är alltid bra att skicka med optiken. Packa väl så är det inga problem.
Ok. :)

Har bara några sista funderingar.
Det skulle vara väldigt skönt att åka med kameran och leverera den själv, för att eliminera risken för missförstånd och ev. problem med frakt. Canons hemsida säger att det finns en verkstad i Upplands Väsby och en i Bromma. Det förstnämnda har jag hört en hel del dålig kritik om. Den i Bromma har jag däremot inte hört mycket om. Läste nånstans att den var nyöppnad och att ingen riktigt hade 100% koll på om den bara var för proffs eller inte.

Har du någon erfarenhet av dessa två verkstäder?
När jag väl kommer dit, är det bara orginalkvittot jag måste ha med mig?
Måste jag göra en anmälan online eller över telefon innan jag åker dit, eller går det lika bra att bara komma dit och fixa det administrativa på plats?

Mvh
Fredrik
 
Jag har varit på InfoCare i Bromma och det funkar. Enda problemet är att folket som tar emot kamerorna inte har nån koll. Bäst är att be dem kalla på en servicetekniker. De är gamla canonreparatörer som hoppat av från Centralservice i Upplands Väsby.

InfoCare i Bromma är både för proffs och amatörer. Proffsen får snabbare service om de är CPS-medlemmar. Precis som på alla andra canonverkstäder.
 
Hej

Jag har tyvärr inte något bra svar på denna tråd, men en följd fråga.

Har du skickat in kameran, har de löst ditt problem med kompensations problem ?

Jag lider av samma problem (tror jag).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.