Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d+ 70-2004L Vs. D70s + ???

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikPajala

Aktiv medlem
Hej ärat fotofolk. Jag är kanske inte den bästa på teknikfrågor. Men jag är i alla fall ute efter en DSLR + ett bra telezoom objektiv. Jag fotar mycket skidåkning.

Jag har spanat in en eos 350d och en D70s.
Jag har kollat in objektivet 70-200 4L på en 350d, om jag skulle välja D70 vilket objektiv skulle då matcha den kameran i samma prisklass?

Skulle det då i sånt fall vara typ Sigma 70-200 2.8 ? Eller har ni några andra objektivkunskaper att dela med er?

Så sammanfattningsvis:
Canon eos 350d + 70-200 4 L?
Eller
Nikon D70s + Sigma 70-200 2.8?

Vilken kombination presterar bättre? Tror ni?...

/Fredrik
 
Jag tror bildkvaliteten är ganska likvärdig (även om D70s har färre pixlar än 350D). Sigman är större, tyngre och dyrare än Canongluggen, men det extra steget i ljusstyrka kan nog ibland vara användbart (fast kanske inte just för skidfoton då det oftast är bra ljus).

Jag skulle rekommendera att du försöker få känna på de olika kombinationerna och väljer den som känns bäst för dig. Båda kombinationerna kan leverera bra bilder (om de hanteras rätt då ...).

/Anders
 
70-200/4L är troligen betydligt smidigare för skidfoto då den är mycket lättare. Nikon Har tyvärr inget som motsvarar Canons 70-200/4L.
Sen jag ju personligen inte helt förtjust i 350D som kamerahus, även om det levererar bilder av hög kvalitet.

Båda två kombinationerna kommer att ge mycket bra bildkvalitet.

Med Sigman får man stativfäste, vilket kostar extra till Canonen. Spelar ju ingen som helst roll för skidfoto (jag inbillar mig att man inte så ofta använder stativ då), men om man även fotar annat så...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.