Annons

350d + 50mm 1.8 = frontfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Omnicolor

Aktiv medlem
Ajaj.
Fick min 50mm 1.8 från B&H igår.

Det är inte lätt att få saker och ting i fokus tyvärr. Jag köpte objektivet för att jag gillar att fota i svagt ljus, och vill gärna köra på F1.8 -F2 typ.

Nedbländat är objektivet skarpt och har bättre kontrast än kitobjektivet, men den verkar frontfokusera, något som märks under typ F3.5.
Om jag fokuseras på någons öga, blir typ håret framför i fokus.....

Det verkar som om det är flera på dpreview som råkat ut för samma sak.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=13010299
Det skumma är att en del har 50mm 1.8-objektiv som fokuserar bra med deras 20d / 300d, men inte med 350d.
( ? )



Någon här som har en 350d och en 50mm 1.8 som kan rapportera hur/om det fungerar?

Eller annars? Några förslag?


här är några testbilder jag tog:
http://hem.bredband.net/megz/fokus/fokus.htm
 
Jag hade samma problem med min 300D + 50mm. Efter kalibrering av autofokusen (gratis hos Canon om du har garanti) så blev det betydligt bättre.

Men man måste vara medveten om att F1.8 ger extremt litet skärpedjup (tycker jag iallafall). Jag tycker inte F1.8-2.0 är så användbart av denna anledning. Dessutom lär objektivet bli riktigt skarpt först över F2.5.

Det vore kul att höra om någon 20D eller 1D ägare har samma problem, eller om det bara är Canons "billiga" kameror som har detta problem.
 
Jag gjorde samma test som du för några dagar sedan
(med samma testbild t.o.m.) och har bara en antydan till
frontfokus, knappt märkbar vid 1,8.

Bilden är bara beskuren, ingen skärpeökning i efterskott.
(Vänster sida ligger bakåt i bilden.)

Verkar inte vara något generellt fel i alla fall.
 

Bilagor

  • fokustest.jpg
    fokustest.jpg
    43.9 KB · Visningar: 628
Omnicolor skrev:
Menar du kalibrering av objektivet eller kameran?

Kameran. Jag köpte den i november förra året, så det är garanterat inget tidigt exemplar.

En fundering är om det kan vara objektivet som ger problem? Men vad jag förstår så är det kameran som har kontrollen vid autofokus, så felet borde ligga på kamerasidan.
 
Omnicolor skrev:
Menar du kalibrering av objektivet eller kameran?
Är lite trött i huvet.

Gör inte tabben att bara skicka in en av grejorna.
Jag skickade in enbart kameran (10D) och fick kalibrerad och förstod när jag bytte till 20D att det största felet låg i objektivet som jag använde på den tiden.

Digitalkamerorna är klart känsligare än de analoga för fokusfel i objektiven, men man vill gärna veta om kameran är rätt i fokus också.
 
hur gick det?

Jag har samma problem med min 350D+50mm. Tänkte snacka med försäljaren imorgon men är nyfiken hur det gick för dig. Tog det lång tid? Har de fixat det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.