Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D/400D Reservdel hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

unripe

Medlem
Hej hallå.
Tänkte höra om någon har en 350D/400D som är trasig/inte används och har metallskenan som sitter inuti blixtskon kvar. Jag har nämligen tappat bort min (vilket innebär att min externa blixt inte fungerar med min 400D). Skulle verkligen behöva en ny skena men det går inte att köpa. Det är alltså den lilla metallbit som sitter inuti blixtskon och skyddar skruvarna under (den går att ta bort enkelt).

Något som har en gammal en 400D/350D och inte använder sig av extern blixt?
En peng får du självklart för reservdelen.

Kolla annonsmarknaden, såg en defekt 400d för ett par hundringar för någon vecka sen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tejpa

Jag använder en gammal metz45 och en Sunpak ringblixt genom att tejpa alla kontakter utom den mittersta på blixtens kontaktstift under. Har funkat bra på alla mina Canon från 20D och uppåt. Funkar på de flesta gamla blixtar, givetvis utan ttl-automatik. Nu vet jag inte om just detta hjälper dig eftersom jag inte riktigt förstår vad du menar (Man kan väl inte använda extern blixt utan att ta bort skyddsbiten?!) Annars är det väl lätt att bara klippa till en bit av lagom tjock kartong eller en gammal plastdunk och sätta dit?! Och biten är väl ändå gjord av plast, annars skulle ju kontakterna kortslutits.

Jag använder en gammal metz45 och en Sunpak ringblixt genom att tejpa alla kontakter utom den mittersta på blixtens kontaktstift under. Har funkat bra på alla mina Canon från 20D och uppåt. Funkar på de flesta gamla blixtar, givetvis utan ttl-automatik. Nu vet jag inte om just detta hjälper dig eftersom jag inte riktigt förstår vad du menar (Man kan väl inte använda extern blixt utan att ta bort skyddsbiten?!) Annars är det väl lätt att bara klippa till en bit av lagom tjock kartong eller en gammal plastdunk och sätta dit?! Och biten är väl ändå gjord av plast, annars skulle ju kontakterna kortslutits.

Använder den med min 580ex så det är inga problem. Den får bara ingen Connecticut när metallbiten över skruvarna är borta.

Schönherrs foto på Upplandsgatan i Stockholm hade en 350d i sin skrotlåda i förrgår, för 175 spänn eller nåt sånt tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar