Annons

35 macro limited

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Hej!

Jag är lite nyfiken på den här gluggen, den ligger helt rätt i brännvidd att ha med sig som The One, men har lite funderingar... När jag söker runt så får jag intrycket att den mest hyllas av första-gångs limitedägare, och att den kanske är lite väl högt prissatt jämför med vad konkurrenterna kan erbjuda i samma prestanda.

Så jag tänkte det är bäst jag frågar, har ni gamla rävar, lurvar och återfallare måhända provat på denna limited glugg och har något att säga om den jämför med andra? Eller kanske skicka ett väl menande ögonkast mot någon annan i prisklassen? Macrofunktionen väger väldigt tungt men är inte avgörande, huvudsaken den presterar.

Tjena,

Jag gillar den. Det var den första Ltd-glugg jag köpte och den krossade det mesta jag haft tidigare. Skarp, sköna färger och makalöst fint byggd.
Nu har jag även införskaffat 21´an, och den använder jag mer än 35´an.
Det har främst att göra med att jag håller området runt 24 mm som trevligast, samt att 21´an är mindre och lättare än 35´an.
Jag har funderat på att göra mig av med 35´an, men den hänger sig kvar. Främst för att varje gång jag hänger den på huset upptäcker jag den på nytt.

Jag har för mig jag gav den full pott i recensionsbanken, det är ngt jag står för ännu.
Den får bra betyg på Pentaxforums.com med.
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-35mm-F2.8-Limited-Macro-Lens.html

Photozone:
http://www.photozone.de/pentax/393-pentax_35_28

Jag har haft den men den fick se sig besegrad av 31:an som jag skaffade lite senare. Funderade ett tag på att behålla den just för dess makroegenskaper. Faktum är att varje gång jag tänker på den så ångrar jag mig att jag sålde den.

Det som kan vara bra att veta om 35:an är att den har en väldigt kort närgräns i makroläget. Det kan ju vara till både för och nackdel beroende på hur man ska använda den. Det andra som är värt att veta är att autofokus kan "jaga" en del i dåligt ljus eller vid kontrastlösa motiv och då kan det gå segt eftersom "fokusomfånget" är väldigt långt.

Annars så är den diskret, snygg och välbyggd i metall och glas. Den har inbyggt motljusskydd och quickshift som alla andra DA-limitedobjektiv. Fin att skjuta med från f/2.8 ända till f/22.

Eftersom man kan gå så nära med den så kan man ta häftiga makrobilder med annorlunda perspektiv jämfört med traditionella makroobjektiv.

Här är ett makrofoto i f/22!

35an var mitt vanligaste objektiv under en lång period. Har för mig att tex hälften av 4000 bilder i Vietnam var tagna med 35an. Det mest universella, kompakta och skarpa objektiv man kan ha på kameran. Inte alls dumt att ha tillgång till riktig makro också. Om jag bara skall ha ett objektiv så ligger 35an fortfarande i topp. Mina senaste resor har jag dock använt 18-135, vilket inte är alls lika skarpt förstås, och det är större, och det har inte makro. Men det är väldigt universellt, och det är tätat.

/PA

Kan bara hålla med föregående talare. Den enda svagheten är nog avsaknaden av fokus limiter vilket gör att man kanske missar något enstaka snapshot när fokusen får för sig att vandra ner till närgränsen och tillbaka. Finns för cirka 3 papp från England vilket är rätt pris tycker jag. Har sålt mitt men saknar det. Väldigt bra allround objektiv hursomhelst helst.

Tack för svaren, den verkar hålla måttet minst sagt :) Bara man kommer ihåg att ställa fokusen lite grovt i förväg om det är något som springer förbi på lite längre håll när man krälar runt med barr i näsan.

x-country, den var inte dålig!

Någon som vet hur 35:an är jämfört med Sigma´s 70 mm macro? Och hur fungerar den som normalglugg jämfört med SMC-FA 50/1,4 eller Sigma´s 30 & 50 mm 1,4?

Jag är väldigt nöjd med mitt "35 macro limited", framför allt skärpan, samt att det är någorlunda litet...
det är det som siiter på mest, mitt 16-50 får vila

Så var beslutet taget och vips slutade cyber föra den och i resten av världen höjde priset med 30% *suck*

Beställt ett exemplar idag MEN de börjar ta slut till det priset. Glad att jag hann....

Jo, ser att de höjt priserna på ett antal gluggar. Tur att jag lyckades komma över en 43:a i dagarna och känner att samlingen numer är komplett. Klart, en 31:a skulle ju sitta fint också men är svår att motivera för det priset den betingar.

Fick såsmåningom tag i ett exemplar, landade i brevlådan igår. Vilket fint objektiv det är! Dock ett varningens ord för övriga spekulanter, autofokusen är riktigt högljud!

11:38 MALMO TOFTANAS Received in destination country

Kollade in SRS och fick se DA70 silver, landar nog in på Måndag...

Dock ett varningens ord för övriga spekulanter, autofokusen är riktigt högljud!

Normalt sett handlar det dock om ett kort "bzzt". Såvida den inte missar helt och vill köra mellan ändlägena (och det är lååångt eftersom det är ett macro) då avbryter jag oftast och petar tillbaka fokusringen med fingret och försöker igen. (Det är både snabbare och tystare)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar