ANNONS
Annons

35 eller 35 eller 35

Produkter
(logga in för att koppla)

icehacker

Aktiv medlem
Har provat mig igenom en liten hög av Pentaxobjektiv och även en del tredjepartsobjektiv och naturligvis behållt de jag varit nöjd med och de andra har jag avyttrat.
Nu är jag inne på att skaffa mig en 35mm och som vanligt så sonderas marknaden och utbudet och ja, livet hade varit lättare om det bara funnits en enda men bara i Pentax egen djungel finns det ju en uppsjö. Jag har sållat bort de äldre objektiven likaså "kit" 35:an. Kvar på arenan finns alltså: FA 35 f/2,0 DA 35 2,8 Limited (makro) MEN så har lilla Sigma smugit sig in i leken med sin nya 35 f/1,4 i ART serien. Den har ju fått finfina recentioner. ( 31:an har jag valt bort då jag inte anser att bildkvaliteten motsvarar priset, annars säkert en ok glugg)

Min tanke med linsen är lite porträttfoto, lite vanliga familjefot+ walk around men helst skulle jag vilja att den fungerade hyffsat till landskapsfoto också.

Kanske någon där ute som provat åtminstone ett par av dessa och egentligen är jag bara intresserad av att bilderna blir snorskarpa, vikt utseende, material osv är av underordnad betydelse.

Så vad säger ni?

Jag har 31/f1.8. Den är verkligen fantastisk. Men jag har haft 35/f2.8 macro också. Mycket bra objektiv men pga makrokonstruktionen så har den lång fokusbana vilket gör att den kan jaga en hel del i svårare ljus och kontrastförhållanden. Jag störde mig inte på detta. Dessutom ger den extremt korta närgränsen häftiga perspektiv i makro. Väldigt välbyggd och inbyggt motljusskydd. Jag kommer antagligen att skaffa den senaste HD-varianten i framtiden. Jag saknar den.

Om jag hade varit ute efter kort skärpedjup så hade jag nog testat Sigmas.

Jag har för närvarande DA 35/2.8 Macro och FA 31/1.8. Jag har även provat en väns DA 35/2.4 vid ett par tillfällen.

Som tidigare påpekats kan fokusen på 35 makron ibland söka en del, vilket gör att den inte alltid är att lita på i ögonblicksbilder. Den är dock en trevlig allround med makro som bonus.

FA31 har jag använt i något halvår. Med ljusstyrkan på 1.8 (eller 1.4 som i Sigman) så kan man få hyffsat bra separation även vid helkroppsbilder. Användningsområdena är väldigt många för en normal och dessutom fungerar dem på fullformat i framtiden. Jag köper nästan alla objektiv beg., men oavsett så är det svårt att säga att 31:an är prisvärd.

Det mesta man läst om Sigman verkar kanon, för min del så är den alldeles för stor för att vara intressant, men om du inte har något emot storleken/vikten så är det nog ett säkert kort. Du kan ju alltid komplettera med ett DA35/2.4 då det nästan är gratis annars och optiskt ger mycket för pengarna :)

Jag tror DA35/2.4 har samma optiska konstruktion som FA35/2, så du kanske inte ska sortera bort den bara för att den är billig. Jag är dock inte helt 100, någon annan kan säkert bekräfta.

Jag har också hört att den (35/2.4) skall vara riktigt bra om än lite plastig på utsidan, men jag har inte köpt den då jag har de två andra 35orna. Jag måste säga att 35/2.8 Limited är ruggigt skarp och tack vara macro, väldigt universell. Har jag bara med mig ett objektiv är det oftast detta. 35/2.0 var klart priväst innan priset dubllerades. Nu tycker jag man får mer värde för pengarna från Limited.

re val av 35:a

Jag skulle gå för 35 2:an. har själv haft den. Finner inget negativt att säga om den.Den var toppen . Saknar den nu när jag har gått över till Sony, Om jag vore du skulle jag även köpa 50 1.4 och och 100 makrot i samma serie. Lycka till med val av objektiv!

Har Canons 35/1.4. Hade sigman funnits när jag köpt den hade jag slagit till och med största sannolikhet aldrig tittat bakåt.
Ska du ha en schysst allroundglugg - köp ljusstark, tung kvalitet och du ångrar dig aldrig.
Jag hade köpt Sigma 35/1.4 utan att tveka.

DA35 mm 2.4 är mycket möjligt Pentax mest prisvärda objektiv någonsin. En del gnäller på plasthöljet men jag tror många skulle ha svårt att särskilja foton tagna med denna lins respektive dyrare "bröder och systrar" på 35 mm...

Enda nackdelen, som jag ser det, är att bokeh:n kan upplevas något nervös i vissa scenarion, under vissa förutsättningar, i övrigt är det en toppenlins.

Plastic fantastic, indeed...

Har Canons 35/1.4. Hade sigman funnits när jag köpt den hade jag slagit till och med största sannolikhet aldrig tittat bakåt.
Ska du ha en schysst allroundglugg - köp ljusstark, tung kvalitet och du ångrar dig aldrig.
Jag hade köpt Sigma 35/1.4 utan att tveka.

Hade jag varit dig hade jag sålt Canon och köpt sigma....Föresten så var det precis så jag gjorde ;)

Hade jag varit dig hade jag sålt Canon och köpt sigma....Föresten så var det precis så jag gjorde ;)
Nja, visserligen ska den vara galet bra men jag är så sjukt nöjd med Canons ändå. Dessutom verkar den lite klumpigare? Är det så byter jag definitift inte.
Orkar knappast gör mig besväret att sälja o hålla på men det skulle vara intressant att testa sigman ändå.

Kolla gärna vilket forum ni är i - kanske inte är så stor poäng att diskutera Canons objektiv i Pentaxforumet ;)

/Mod

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar