Annons

35/1,8 som gatuobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

hunterthompson

Aktiv medlem
Hej alla. Jag behöver skaffa mig ett objektiv till min D40. Ska använda det till att fota på stan. Min budget ligger vid 3000 kronor. Måste ju ha ett med inbyggd motor tyvärr, så en del prisvärda går bort. Det enda jag hittar än sålänge är nikkor 35/1.8.
Använder ett manuellt 50/1.4 en del, vasst som fan men svårt att fokusera utan fokusprisma, men 50 mm är för stort ändå. Kitobjektivet är tråkigt, väldigt ljusssvagt..
Har ni några tips på bra objektiv som inte är för dyra och som passar för ändamålet så !

Trevlig lördag !
Simon

35/1.8G är ett riktigt bra objektiv. Lätt och smidigt tillsammans med D40, skarpt redan på full öppning och grymt skarpt om man bländar ner drygt ett steg. Och priset ska det inte skämmas för, väldigt prisvärt.

För gatofoto är det kanon, fokuserar snabbare än kit-objektivet och lagom brännvidd (enligt mig).

Tror inte du behöver leta längre, det enda som är i samma klass är Sigma 30/1.4 men det är mycket dyrare.

Standardtips:
Om du har en zoom som täcker 35mm, ställ den då på det och testa lite hur brännvidden känns. Bara du själv kan avgöra om du skulle trivas bäst med något längre eller kortare :)

35/1.8G är ett riktigt bra objektiv. Lätt och smidigt tillsammans med D40, skarpt redan på full öppning och grymt skarpt om man bländar ner drygt ett steg. Och priset ska det inte skämmas för, väldigt prisvärt.

För gatofoto är det kanon, fokuserar snabbare än kit-objektivet och lagom brännvidd (enligt mig).

Tror inte du behöver leta längre, det enda som är i samma klass är Sigma 30/1.4 men det är mycket dyrare.

Hallå! Det låter bra. Nej jag hittade inga andra, såg dock sigmat du nämnde, lite dyrt ja.
Känns alltid bra med råd. Blir nog ett sådant!

Mvh Simon

Du är inte dum du! Haha inte tänkte jag på det.

Inget att skämmas för, du är inte ensam! Men det är litet märkligt att så få tänker på att de har en massa brännvidder i sin paketglugg.

När du provar kan du passa på att kolla hur mycket de där ca 2.5 steg (max) som en 35/1.8 ger dig är. Om det är ljusstyrka du är ute efter, alltså, och inte kort skärpedjup.

Per.

Inget att skämmas för, du är inte ensam! Men det är litet märkligt att så få tänker på att de har en massa brännvidder i sin paketglugg.

När du provar kan du passa på att kolla hur mycket de där ca 2.5 steg (max) som en 35/1.8 ger dig är. Om det är ljusstyrka du är ute efter, alltså, och inte kort skärpedjup.

Per.

Ja det är lite både och jag gillar, skärpedjupet och allmänt ljusstarkt. Den 50/1.4 jag har är dels bra för ljusstyrkan, dock inte helt skarp på full öppning kanske men inomhus eller på mörka gator är den grym . Det som lockar är samma skarphet som jag förstått att normalgluggar ger. Går ju inte att jämföra 50/1.4 och kitobjektivet. Två helt olika dimensioner!

Tack så mycket för hjälpen

Simon

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto