Annons

320ex + 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlEkdahl

Medlem
Hej!

Jag är ny här på forumet och söker lite hjälp. Jag har en speedlite 320ex blixt och en canon 550d. Jag vill ställa blixten bort från kameran och få blixten att avlösas samtidigt som kameran (slavblixt, tror jag det kallas). Nu är det så att jag har kollat runt för att hitta vad det är som jag behöver för att detta ska fungera, jag är ännu inte helt säker.. Har kommit fram till att blixten har en inbyggd mottagare med också att kameran inte har en sändare.. Är det en ir-mottagare i blixten? Kan jag i så fall använda mig av en ir-sändare som jag fäster på kameran? Eller är det radiosändare som gäller?

Jag har hittat denna: http://kaffebrus.com/cactus-v5-transceiver-1559.html som verkar väldigt intressant, är den bra, kommer den att fungera med mina komponenter?

Tacksam för svar

/nybörjare :)
 
Canon original är IR. Byt hus till 600D / 60D eller 7D så finns funktionen i huset. Eller köp en hot-shoe-monterad Canonsändare som 580EX eller ST-E2.

Radiosändare typ Cactus har längre räckvidd men du tappar (väl) Canon E-TTL-styrningen. På gott och ont.
 
Canon original är IR. Byt hus till 600D / 60D eller 7D så finns funktionen i huset. Eller köp en hot-shoe-monterad Canonsändare som 580EX eller ST-E2.

Radiosändare typ Cactus har längre räckvidd men du tappar (väl) Canon E-TTL-styrningen. På gott och ont.

Okej, tack så mycket för snabbt svar!

Jag har en till fråga angående sändare. Det står att cactus v5 kan synka upp till 1/1000 sekund, betyder detta att jag bara kan ta foton med 1/1000 sekund när jag fotar med dessa?
 
Svar nedan med reservation för fel:

Med High Speed Sync kan du använda upp till 1/4000s med Canon 550D och Canonblixt på kameran.
Fjärrblixtstyrningen inbyggd i 60D / 600D / 7D kan inte hantera HSS så vitt jag minns.
Men med 580EX eller ST-E2 som Master tror jag att HSS funkar.

Cactus 1/1000s innebär nog bara att den är kompatibel med hus som klarar upp till 1/1000s som normal sync, men 550D klarar väl bara 1/250s eller är det 1/320s? Cactus kanske har en funktion motsvarande HSS, men då förstår jag inte varför den inte hänger med ända upp till 1/4000s som är kortaste slutartiden på 550D.
 
Svar nedan med reservation för fel:

Med High Speed Sync kan du använda upp till 1/4000s med Canon 550D och Canonblixt på kameran.
Fjärrblixtstyrningen inbyggd i 60D / 600D / 7D kan inte hantera HSS så vitt jag minns.
Men med 580EX eller ST-E2 som Master tror jag att HSS funkar.

Cactus 1/1000s innebär nog bara att den är kompatibel med hus som klarar upp till 1/1000s som normal sync, men 550D klarar väl bara 1/250s eller är det 1/320s? Cactus kanske har en funktion motsvarande HSS, men då förstår jag inte varför den inte hänger med ända upp till 1/4000s som är kortaste slutartiden på 550D.

Jag blev lite fundersam.. När jag fäster blixten i kamerafästet så kan man ta bilder med blixt i 1/4000 sekund.
 
...men 550D klarar väl bara 1/250s eller är det 1/320s? Cactus kanske har en funktion motsvarande HSS, men då förstår jag inte varför den inte hänger med ända upp till 1/4000s som är kortaste slutartiden på 550D.

1/200s klarar 550D endast av.
Med cactusen får du max 1/200s synktid, men har hört att det ibland kan ge svarta linjer redan vid 1/160s.
Som sagt förlorar du all E-TTL-stöd vilket betyder att du blir tvungen att hantera blixten helt manuellt och utan High speed sync.
 
1/200s klarar 550D endast av.
Med cactusen får du max 1/200s synktid, men har hört att det ibland kan ge svarta linjer redan vid 1/160s.
Som sagt förlorar du all E-TTL-stöd vilket betyder att du blir tvungen att hantera blixten helt manuellt och utan High speed sync.

Hmm...

Jag har nämligen tänkt att fota extremsport så som bmx etc.. och då kommer nog 1/200 sek bli för lite med tanke på alla snabba rörelser, eller?

Vad finns det för andra sändare som fungerar med 550d för att komma upp i snabbare slutartid? Helst under 2000 kr.

Mvh, Karl
 
1/200s klarar 550D endast av.
Med cactusen får du max 1/200s synktid, men har hört att det ibland kan ge svarta linjer redan vid 1/160s.
Som sagt förlorar du all E-TTL-stöd vilket betyder att du blir tvungen att hantera blixten helt manuellt och utan High speed sync.

Ja det var dåligt av 550D. EOS 60D och 7D har 1/250s. Min nuvarande Nikon D7000 har 1/320s.
 
Vad finns det för andra sändare som fungerar med 550d för att komma upp i snabbare slutartid? Helst under 2000 kr.

Mvh, Karl

Tror inte det finns något system som passar 320ex i TTL och HSS. Inte ens Pocket Wizards system listar 320ex som kompatibel för den funktionen, och kan inte den trådlösa rolls roycen för 3700:- för en sändare+mottagare så lär du få leta ganska länge... Tyvärr.

Edit: Det enda jag kan tänka mig är om det kan fungera med Canon's IR sändare. Problemet där är ju att 320ex inte har swivel så att få 'line of sight' mellan sändaren och blixten blir nog kämpigt i vissa situationer...

Edit 2: IR-sändaren ST-E2's max räckvidd på 10m utomhus i ideala förhållanden är kanske inte heller optimalt för just extremsport... :(
 
Senast ändrad:
Hmm...

Jag har nämligen tänkt att fota extremsport så som bmx etc.. och då kommer nog 1/200 sek bli för lite med tanke på alla snabba rörelser, eller?

Vad finns det för andra sändare som fungerar med 550d för att komma upp i snabbare slutartid? Helst under 2000 kr.

Mvh, Karl

Om du har 580EX som master kan du köra HSS både på Master och Slaven, men du måste äga två blixtar. Samma sak med ST-E2 som master och valfriEX som slav. Men inte med inbyggda blixten som master på 600D, 60D och 7D. Ett tredje alternativ är en E-TTL förlängningskabel mellan kamera och Canonblixt vilket bibehåller HSS. 10 meter för 900kr. http://kaffebrus.com/forlangningskabel-oc-e3-for-canon-ttl-677.html

Nikon D7000 har 1/320s som snabbast x-sync och den kan dessutom fjärrstyra min SB-700 och köra High Speed Sync. Nikons system verkar alltså vara vassare här, eller mer kostnadseffektivt i alla fall.

Igen, med reservation för ev fel. Läs manualerna noga innan du köper prylar enligt mina tips ovan.
 
Summa summarum: Det är nog kört med en radiolösning. Och då har du följande val;

1. TTL-kabel på 10m, 990:- då kan blixten vara vänd bort från kameran.
2. Köpa en IR-sändare för 1500:-, räckvidd max 10m, då måste blixten vara vänd mot sändaren eftersom 320 inte kan vrida på blixthuvudet.
3. Köpa en 580ex ii och ha på kameran, för 4000:-, räckvidd max 10m, då måste 320ex vara vänd mot 580ex ii på kameran eftersom 320 inte kan vrida på blixhuvudet.
4. Köpa en nyare kamera som kan fjärrstyra, för x :-, räckvidd max 10m, då måste 320ex vara vänd mot kameran eftersom 320 inte kan vrida på blixhuvudet.

That's about it...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.