ANNONS
Annons

30d Vs 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie Edlund

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Canon 30D i USA för 8000 kr, eller en 400D för 5000 kr. Rent spontant känns det som 30D är mest intressant, det kanske finns nån som har använt en 30D och kan få mig att bestämma mig en gång för alla? Har just nu en 350D och undrar också om det är värt att byta? Specar kan jag läsa så det handlar väl mest om känsla.Klämde lite på en 30D och gillade greppet, sen fick jag känslan att sökaren var större också.. kan det stämma? Megapixlar bryr jag mig inte så mycket om, men däremot träffsäkerhet vad gäller exponering och autofokus är högintressant. Dammborttagning vore ju kul men hur stort problem är det egentligen? Har blåst rent min 350 med en luftblåsa en gång på ett år.
 
Om upplösning inte är så intressant, varför funderar du ens på att byta till 400D? Visst finns det skillnader, såsom displayen, men i grund och botten är det ju samma kamera med en annan sensor.
Sökaren i 30D är rätt mycket bättre, ja.

Jag hade lätt gått på 30D, eller fortsatt med 350D ett tag till.
 
Köp ett bra objektiv i USA istället och vänta på att efterföljaren till 30D kommer, med förhoppningsvis bättre sökare i klass med Nikon D200, D80 eller Pentax K10D.

Om du nu måste ha ny kamera, och väljer mellan 30D och 400D, så hade jag valt 30D utan tvekan.
 
s60761 skrev:
Köp ett bra objektiv i USA istället och vänta på att efterföljaren till 30D kommer, med förhoppningsvis bättre sökare i klass med Nikon D200, D80 eller Pentax K10D.

Om du nu måste ha ny kamera, och väljer mellan 30D och 400D, så hade jag valt 30D utan tvekan.

Jo tanken har slagit mig att köpa objektiv i stället... Eftersom 30D är såpass billig i USA så är det inte så stor skillnad mot vad man kan få för 350´n om man säljer den begagnad så jag tänkte att det inte skulle vara en alltför dålig affär. Men det är ju surt om efterföljaren till 30D kommer strax efter man har köpt den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.