Annons

30D: Raw + Jpg funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Stereolith

Ny medlem
Tjena!

Skaffade en 30D idag och har läst igenom manualen och testat fota en del. Nu den senaste timmen har jag suttit med ett problem jag inte kunnat lösa. När jag går in under fliken kvalitet i menyn och väljer "Raw + L" eller "Raw + M" eller liknande så får jag i slutändan ändå bara jpg-filer. Om jag väljer alternativet "Raw" så får jag däremot en Raw-fil (Cr2). Exempel: Jag ställer in kameran på "Raw + L" och tar en bild. Sen kopplar jag kameran till datorn och ser att där ligger två jpg-filer med samma namn och samma storlek. När jag sen kopierar dom till hårddisken på datorn döps den ena om från "IMG_0001.jpg" till "IMG_0001(1).jpg", men namnet är då det enda som skiljer dom. Varför får jag inte en raw-fil och en jpg-fil? Är det fel på kameran?

/Andreas Pettersson

Jag läste om samma problem i Nikonforumet nyligen. Du ska ställa om USB-överföringen från "PTP" till "Mass storage", så bör det funka. Detta gör du alltså i kameran.

Tack för det snabba svaret!

Jag försökte göra som du sa, men hittade inga sånna inställningar. Så jag plockade fram skivan jag fick till kameran och installerade programmet som tillhörde. Alla sånna program brukar vara ganska meningslösa så jag brukar inte installera dom, men när det gällde just den här grejen så var man tvungen att ha ett särskilt program för att kopiera över filerna om det var så att man hade fotat i "raw + jpg". Annars fick man bara jpg-filen om man kopierade över direkt från kameran utan något program. Konstigt, men jag är glad bara det funkar :)

EOS Utility

Hej Jag har haft en 30d och jag hade samma problem som dig.Provade också att ta ut compact flashen och läsa av den i datorn men det blev bara jpeg av allt.Sen en dag fungerade det helt perfekt men jag vet inte varför så jag ringde canon support och det var helt meningslöst dom fattade inget alls.Den ända lösningen jag kom fram till var att ladda ner bilderna genom programet EOS Utility som du fick med kameran.
Då fungerade det var gång för mig.

Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar