Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D problem med avtryckaren

Produkter
(logga in för att koppla)

ntz

Aktiv medlem
Min ca 18 månader gamla 30D har börjat krångla.
Avtryckarknappen fungerar som den skall när jag trycker den halvvägs, autofokus och ljusmätning kommer igång men när jag trycker knappen hela vägen för att ta bilden så antingen händer ingenting eller så uppstår det en tidsfördröjning innan den kommer igång. Jag har provat med olika objektiv, ljusförhållanden och inställningar men det blir ingen skillnad. Kameran har jag alltid hanterat varsamt.
Jag kontaktade Canon men fick inga klara besked, de hänvisade till att de aldrig hade hört om liknade problem och att iom att garantitiden har gått ut får jag skylla mig själv. Sedan hänvisade de till Intervision och uppmanade att lämna in kameran där och få den reparerad samt en bedömning om vem som skall bekosta kalaset. Kameran är nu hos Intervision i Malmö.
Upplevde Canon som nonchalanta och inte rädda om sitt varumärke.
Jag har sökt här på forum men fick bara några träffar om liknande problem med 20D.

Finns det någon som har liknande problem med sin 30D och i så fall vad hände?

Jag är tacksam för förslag om hur jag bör agera.

Mvh Nikolaos
 
ntz skrev:
Min ca 18 månader gamla 30D har börjat krångla.
Avtryckarknappen fungerar som den skall när jag trycker den halvvägs, autofokus och ljusmätning kommer igång men när jag trycker knappen hela vägen för att ta bilden så antingen händer ingenting eller så uppstår det en tidsfördröjning innan den kommer igång. Jag har provat med olika objektiv, ljusförhållanden och inställningar men det blir ingen skillnad. Kameran har jag alltid hanterat varsamt.
Jag kontaktade Canon men fick inga klara besked, de hänvisade till att de aldrig hade hört om liknade problem och att iom att garantitiden har gått ut får jag skylla mig själv. Sedan hänvisade de till Intervision och uppmanade att lämna in kameran där och få den reparerad samt en bedömning om vem som skall bekosta kalaset. Kameran är nu hos Intervision i Malmö.
Upplevde Canon som nonchalanta och inte rädda om sitt varumärke.
Jag har sökt här på forum men fick bara några träffar om liknande problem med 20D.

Finns det någon som har liknande problem med sin 30D och i så fall vad hände?

Jag är tacksam för förslag om hur jag bör agera.

Mvh Nikolaos

Har du fått igång timer foto (självutlösaren)?? Då tar det 10 sek innan bilden tas... Kolla på det. Förmodligen är det väl inte så lätt, men....
 
när jag hade en 30D kukade avtryckare ur man var tvungen att trycka till lite extra för att det skulle tas en bild. Fast jag hade garantin kvar så skickade in den på rep. Tog 3 veckor om jag inte mins fel, canon är ju knappast särskillt snabba på reparationer.
 
Re: Re: 30D problem med avtryckaren

Rogerber skrev:
Har du fått igång timer foto (självutlösaren)?? Då tar det 10 sek innan bilden tas... Kolla på det. Förmodligen är det väl inte så lätt, men....

Tack Roger.

Har inte provat det och kan inte göra det nu heller för kameran är hos Intervision.

Men jag glömde nämna att jag har provat med fjärrutlösare och då fungerade allt korrekt.Min slutsats är att det inte är fel på slutaren utan på själva avtryckaren.
 
Har du batterigrepp på kameran? Min ganska nya 40D krånglade på ett liknande sätt häromdagen, på båda avtrycken. När jag tog bort BG-E2N fungerade kameran korrekt. När jag satte tillbaka batterigreppet, med rengjorda kontakter, fungerade alltihop.
 
Jag har samma problem med min 30D, dock uppkommer problemet väldigt sporadiskt. Jag upplevde att det dök upp efter att jag varit ute i ett småregn i somras, så jag undrar om det kan vara fuktrelaterat i mitt fall.

Jag hade kameran inne på service i Stockholm, men då felet kommer och går fick jag givetvis tillbaka den utan åtgärd. Ska skicka in den ytterligare en gång innan garantin går ut (dessutom lite enklare att bevisa problemet efter garantitiden om man haft den inne flera gånger under garantitiden).

Pratade lite med Canon på fotomässan. De sa att sådana här problem kan vara oerhört svåra att hitta, men bad mig försöka notera så mycket som möjligt när problemet dyker upp. Problemet är att jag har fortfarande inte hittat något mönster, det kommer när som helst....
 
apersson850 skrev:
Har du batterigrepp på kameran? Min ganska nya 40D krånglade på ett liknande sätt häromdagen, på båda avtrycken. När jag tog bort BG-E2N fungerade kameran korrekt. När jag satte tillbaka batterigreppet, med rengjorda kontakter, fungerade alltihop.


Nej jag har inte batterigrepp. Men som jag tidigare nämnde fungerar kameran korrekt med fjärrutlösare, vilket jag tycker tyder på fel på avtryckarmekanismen
 
Jimmy_S skrev:
Jag har samma problem med min 30D, dock uppkommer problemet väldigt sporadiskt. Jag upplevde att det dök upp efter att jag varit ute i ett småregn i somras, så jag undrar om det kan vara fuktrelaterat i mitt fall.

Jag hade kameran inne på service i Stockholm, men då felet kommer och går fick jag givetvis tillbaka den utan åtgärd. Ska skicka in den ytterligare en gång innan garantin går ut (dessutom lite enklare att bevisa problemet efter garantitiden om man haft den inne flera gånger under garantitiden).

Pratade lite med Canon på fotomässan. De sa att sådana här problem kan vara oerhört svåra att hitta, men bad mig försöka notera så mycket som möjligt när problemet dyker upp. Problemet är att jag har fortfarande inte hittat något mönster, det kommer när som helst....


Det anmärkningsvärda är att de på Canon sa till mig att det var första gången de hade hört om detta problemet med 30D.

För min del uppkom problemet första gången innan sommare och sedan försvann det igen för att återkomma ett par gånger till senare. De sporadiska gjorde att jag utgick från att det var något tillfälligt och gjorde därför inget åt saken. Nu är kameran i det tillståndet permanent.

Man blir både förvånad och arg när en produkt som kostar mer än 10 000 att köpa visar sig ha brister av den karaktären. Jag anser att Canon har ett ansvar för kvalitén på sina produkter.
 
Finns det ingen som har råkat ut för samma sak som jag med sin 30D strax efter att garantitiden gick ut?
 
I hela EU har du numera tre års reklamationsrätt, haken är dock att det är du som sitter på bevisbördan att visa att det är ett fel som fanns i kameran redan från början då du köpte den.

Jag skulle rekommendera dig att ringa kommunens konsumetvägledare för att få mer detaljerade råd om hur du ska gå vidare. Skriftliga vittnesutsagor från vänner som varit med när avtryckaren krånglat tidigare är också väldigt mycket värda...

Sedan får du säga till Canon att du vill använda dig av reklamationsrätten.

/Jimmy
 
Jag vill tacka er alla som har bidragit med information och råd.

Saken är ur världen nu. Intervision skickade ett SMS idag där de skrev att felet var avhjälpt och att jag kunde hämta min kamera.
Tillsammans med kameran hade jag lämnat in mitt ett par månader gamla EF 70-200 f4 IS som hade en liten fläck på insidan av frontlinsen. Trodde att det var en fettfläck.
Nu knappt en vecka senare är allting klart. Det visade sig att ”fettfläcken” var en skada på linsen vilken byttes ut. Avtryckaren på 30D är också utbytt och jag behövde inte betala något.

En stor eloge till Intervision i Malmö för deras utmärkta service, professionalitet, snabbhet och det vänliga bemötandet.

Mvh Nikolaos
 
Även jag har detta problem ibland. MYCKET störande när man fångat nåt i sökaren och avtryckaren vägrar funka :-(
Kameran är inköpt i augusti 2006. Om detta är ett känt fel borde jag kunna få det åtgärdat?
 
Martin
Jag skulle råda dig att ta kontakt med Canon och/eller Intervision och kräva att felet åtgärdas kostnadsfrit, dvs om din kamera inte har varit utsatt för yttre skadlig påverkan.

Om du väntar med att göra det arbetar tiden emot dig.

Man skall inte acceptera att en produkt som kostar ca tio tusen slutar att fungera korrekt strax efter att garantin går ut.
När jag kontaktade Canon hävdade de att de inte kände till att det finns det problemet med 30D. Det är uppenbart att problemet existerar.

mvh Nikolaos
 
Martin F skrev:
Var ligger Intervision?


Jag vet att de finns i Stockholm och Malmö men jag antar att de även finns på andra ställen i landet.
Ett sätt att ta reda på det är att göra en sökning på internet. Men jag skulle rekommendera dig att först ta kontakt med Canon per telefon.

Helpdesk: 08 519 923 69

Mvh Nikolaos
 
Vad skönt att höra att det löste sig för dig. Min erfarenhet är att Canons service är ganska bra och schyssta, även om de kanske inte är sådär jättesnabba alltid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.