Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300d, strömförsörjning

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Jag har investerat i en Canon EOS 300d.

Har funderat lite på hur jag ska lösa strömförsörjningen. Misstänker att det blir för vanskligt att endast förlita sig till ett enda batteri.

Ska jag investera i ett extra batteri?
original BP-511 1100mAh Li-ion för 850:- eller Uniross VB-101758 1200mAh Li-ion för 750:-?


Eller är det smartare att investera i en Titan HW75E Biladapter för 600:-?
(jag är ofta bil- och båt-buren)

Erfarenheter mottages tacksamt!
 
Ett eller ett par extra batterier är nog smidigare än en biladapter och behöver inte bli så dyrt om man köper piratbatterier (det är väl samma som till D30/60 och 10D?)- jag köpte ett från www.digitalnytt.com för mindre än 250:- och har hitills inte märkt någon skillnad på det och de dyrare batterierna jag har (ett Canon och ett dyrt pirat).
 
Borde gå att få tag på en kopia för ett par hundralappar, BP-511 är i alla fall ett ganska vanligt batteri (även till bl.a. videokameror)
Kolla t.ex. Kjell & Co
 
andgi skrev:
Ett eller ett par extra batterier är nog smidigare än en biladapter och behöver inte bli så dyrt om man köper piratbatterier (det är väl samma som till D30/60 och 10D?)- jag köpte ett från www.digitalnytt.com för mindre än 250:- och har hitills inte märkt någon skillnad på det och de dyrare batterierna jag har (ett Canon och ett dyrt pirat).


BP 511 1200mAH kostar tydligen endast 179:-!
(+ moms såg jag nu....)

En otrolig prisskillnad mot original!
Fler som har erfarenhet av dessa "pirat"-batterier?
 
intressant tråd så jag vill ha bevakning... grym skillnad i pris på batterierna... håller dom lika länge?
 
vart handlade du o vad fick du betala? om man får fråga? o vad tycker du om den? har du några bilder på nätet som man kan få kolla på?`

Sen en fråga om denna kamera, vet inte om jag fattat fel, men det går alltså att ha vilken CANON optik som helst till denna? även ex. tamron eller sigma som är gjord för CANON?

Dave
 
Skulle nog rekommendera fler batterier.
Digitalnytt har två batterier varav ett med lite högre kapacitet (1400 mAh). Köpte ett sådant (222 kr) och har inte märkt ngn större skillnad (om inte bättre!?) än orginal. Får väl se hur det är med livslängden, men man får nästan fyra batterier till priset för ett orginal=).
 
Nej, det är inklusive moms!

Alfons2 skrev:
BP 511 1200mAH kostar tydligen endast 179:-!
(+ moms såg jag nu....)

En otrolig prisskillnad mot original!
Fler som har erfarenhet av dessa "pirat"-batterier?

Den där siten var ett bra tips! Priserna var ju lysande. Ska passa på att köpa ett batteri till min CP995 också!

Det är bara frågan om jag samtidigt skulle ta och avbeställa min kortläsare som jag beställde från Cyberphoto och ersätta den med en 6i1-läsare USB2.0 för 200 kronor istället:)

--jalle
 
Alfons2 skrev:
300d levereras om två veckor.
10000:- cyberphoto.se

På Scandinavian Photo står det på hemsidan att "deras leverantör har problem med att leverera". Jag har iofs beställt på CyberPhoto. Nån som med säkerhet vet när 300D börjar levereras?
 
Hej
Har köpt ett bp-511 (1200mah) kopia på digitalnytt till min eos 10D och det tycks funka. Förra veckan tog jag 750 bilder på en laddning och batteriet indikerade fortfarande fullt (vilket det iofs gör fram till batteret dör).
/Stefan
 
"Hur länge håller batteriena på en 10D??"

Mycket längre än på digitalkompakter, förmodligen pgra att man inte använder lcdskärmen. Utan att titta för mycket på bilderna på skärmen är jag uppe i ca 600 bilder innan det blir bekymmer. Jag har aldrig lyckats bli utan ström under fotandet, dock lägger kameran ofta ner under nedladdningen av bilder till datorn. Men det är ju inte jättebekymmer, eftersom man oftast då är i närheten av ett nätuttag.
 
2!!! Jag är no 15

Alfons2 skrev:
V.41 enligt säljare på cyberphoto.se.
Då jag är nr. 2 i kön förväntar jag mig leverans 7 oktober....

Och ska också få leverans från deras första batch. Nu blir det väl att köpa ett extrabatteri också:)
 
beställde precis ett 1100mAh batteri från zebra media för 167kr :)

fungerar detta tillsammans med canon original i batterigreppet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.