Annons

300D och RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Hultan47

Medlem
Hej. Jag undrar om någon snabbt och enkelt kan redogöra för fördelarna kontra nackdelarna. Jag är helt färsk på foto och har tyvär väldigt litet dataintresse(photoshop) varför jag endast laddar ner mina bilder för att bränna dem på skiva. Har RAW formatet med den senare bildhanteringen att göra?

Trevlig helg!
Stefan

Fördelen med raw är att du i efterhand kan ändra vitbalans något som kan vara mycket användbart. Samt att du får 12 bitars per färgkanal jämfört med 8 på jpg.

Sen är bilden inte komprimerad heller med tror inte att det har så stor praktisk betydelse.

Fördelen med raw får man när man efterbehandlar sina bilder och har du inte tänkt att göra det så har du nog ingen större nytta av raw.

Avsevärt större möjligheter att justera bilderna efter exponeringen. I stort sett allt kan justeras utom slutartid, bländare, ISO-tal och fokus. Se gärna min bild av "Hus vid Nyöpingsån" så finns en beskrivning hur jag använder RAW.

Jag andvänder uteslutande RAW när jag fotograferar. Det är större frihet med 12 bitars färgdjup istället för 8 bitar i JPEG. Utöver det så är RAW exakt det som kameran har sett och är inte heller komprimerat och komprimering med JPEG tar bort information ur bilden.

Dock bör man nämna att JPEG i bästa kvalite är på inga sätt helt dåligt. Det räcker för mycket.

Jag tackar för svaren och får väl lära mej att dra nytta av photo shop helt enkelt.
Jag har en flickvän annars som älskar photo shop och allt annat som har med grafik att göra, hon saknar tyvärr pedagogisk kompetens så att försöka få henne att lära mej något är svårt;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar