Annons

300D och 1 GB Sandisk Extreme III CF Compact Flash

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har just köpt mig ett 1 GB Sandisk Extreme III CF Compact Flash till min 300D. Men i efterhand kom jag på att jag inte kollat upp om det kortet funkar i min kamera.
Jag har försökt att leta i gamla trådar här på forumet, men hittar bara info om Ultra II.

Är det ngn som vet om jag köpt på mig ngt aaom jag inte kan använda till min kamera? Om ingen vet så får jag väl bara vänta å testa när jag får hem det :/

Visserligen betalade jag inte mer än 700 spänn, men tycker ändå att det skulle kännas tokigt om jag inte kan använda det.

/Catherine - impulsiv

Du har ingen nytta av ett Extreme III kort i 300D eftersom den skriver så långsamt, men det borde fungera.

// Hampus

hmmm...misstänkte att det var så. Jaja, jag kan ju ha användninga av hastigheten om jag byter kamera i framtiden då :)

Tack för ditt svar!

/C

Till det priset är det helt OK med ett Extreme-kort. Du kommer att ha nytta av det i nästa kamera. Redan nu kan du märka att det går snabbare att tanka ur bilderna på kortet, men det är riktigt att kameran inte alls skriver i en hastighet i närheten av kortets kapacitet.

Med kortet monterat i en extern kortläsare av senaste snitt, kommer överföring till datorn att vara en trevlig upplevelse. Som tidigrae nämts spelar inte kortets hastighet någon betydande roll för kameran, vare sig vid kamerans skrivning till kortet eller när kameran leverar bilderna till datorn.

Kameran ska kunna använda kortet och om du senare byter kamera i framtiden och den är utrustad med compactflashkort, kommer du sannolikt att kunna använda kortet. Det ska fungera i Canons samtliga modeller som nu är produktion om jag förstått det hela rätt.

Ja, om du byter kamera i framtiden så är det ju kanon med Extreme III kort, och till det priset är det ju ett fynd!

Vad skönt att jag inte förhastade mig i köpet alldeles då :) Jag kunde ju inte låta bli när priset var så lågt tyckte jag...

Tack alla för era snabba svar!

/C

Jag har också haft koll på 1GB Extreme III-korten på tradera. Det har slutat en auktion varje dag med ett slutpris runt 700 kr inkl. frakt. Se det som ett tips.

Faktiskt billigare än Ultra II i samma storlek, så då kan man ju lika gärna köpa Extreme istället.

Var påväg att köpa ett, men insåg att jag inte kan utnyttja kapaciteten i alla fall, så det blev ett betydligt dyrare objektiv och blixt istället.

Ville bara flika in att man tjänar lite på att extreme III-korten är snabbare när man skyfflar från kort -> dator.

/Andreas - master of obvious

feskarn skrev:
Du har ingen nytta av ett Extreme III kort i 300D eftersom den skriver så långsamt, men det borde fungera.

// Hampus

Själv har jag idag ett 1X kort och håller på att ruttna totalt på min kamera, kan jag förvänta mig att 300:n blir mycket snabbare med ett Ultra II kort eller måste jag köpa en 20D?

Edit hittade själv svaret i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36239&highlight=ultra+300D

Bara glömma kameran med andra ord. Fan oxo!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar