Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D + objektiv från en Pentax MX ?

Produkter
(logga in för att koppla)

riro

Aktiv medlem
Har precis köpt en Eos 300D, köpte ett färdigt kit med ett 18-55 objektiv.
Jag har sedan tidigare en Pentax MX med diverse objektiv till, bland annat ett teleobjektiv som jag trivs med... går det att hitta en konverter som gör att jag kan använda pentax-objektiven på Eos'en ?

Om det nu går, vart hittar man en sådan?

Inte värt besväret. Jag har sett K-mount -> EOS konverters förut, eller ja, EN ivf, men ljusmätningen fungerar inte då.
Tveksamt ifall 300d'n vill fungera alls med dem.

Låt dem vara kvar på MX'en, och glöm inte bort den bara för att du skaffat en digital. ;-)

/Henri (stolt ägare av en MX)

Finns en del tyska internet/postorder-firmor som har i stort sett varje tillbehör som finns. Just nu har jag tappat namnet på den som jag brukar handla från. Deras katalog är gigantiskt tjock.

I nödfall räcker det med att tejpa fast gluggen. Du måste ändå blända ner manuellt eftersom Canon inte har några mekaniska kopplingar. lättast är att köra på största bländaren.

Hur som helst blir det ganska krångligt och osmidigt att fotografera med ett objektiv som inte har EOS-fattning. Kanske läge att kolla efter en telezoom eller ett fast tele till din 300D.

ANNONS