Annons

300D Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej!
Jag kommer troligen att köpa en 300D från USA om några veckor. Men har blivit förvirrad angående vilket minneskort jag ska välja. Har läst lite gamla trådar här, men inte blivit klokare.

Jag hade tänkt mig 512MB, men frågan är hastigheten och märke. Har inte så mycket pengar, så varenda krona som går att spara är värdefull ;)
Hur stor skillnad blir det egentligen med ett kort som har 40x hastighet? Har tittat på Sandisk 512MB. Är det verkligen värt de 30$ som det blir på BH i skillad mellan dessa två kort? Det enda jag bryr mig om är hur det är i kameran, kommer inte att köpa kortläsare och har ingen brådska med att få in bilderna i datorn. Det enda jag bryr mig om är hastigheten när jag fotar =)

Tack på förhand /Magnus
 
Köp en microdrive på 1gb istället.. något långsammare kanske, men man kan aldrig få nog med minne, särskilt om du ska köra raw-format, vilket jag personligen rekommenderar.
Då får du in runt 150-160 bilder på 1 gig, vilket oftast räcker.. och gör det inte det får man köra jpeg i högsta kvalité, och plötsligt har man runt 400 bilder att leka med!
 
Nej, jag tror att 512Mb räcker för mig. Är aldrig ute i "fält" så länge utan tillgång till dator..
 
Jag o en polare gjorde en test, vi hade en vanlig sandisk och en Ultra 1.
2 st 300D där man ställer in allt lika och trycker in avtryckarna samtidigt. Man började höra skillnader efter 6:e bilden men då var det ganska långt mellan bilderna sparades. Så mitt råd är: har man en 300D så tycker jag att det räcker det med en vanlig. Om skillnaden i pris hade varit lite mindre hade jag ioförsig satsat på en Ultra 2 "mest för ev. framtida behov".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.