Annons

300D läser slött efter några bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alore

Medlem
Jag har en EOS 300D som jag är helt nöjd med, förutom att den är så otroligt slö med att skriva över bilderna på minneskortet. Jag har tre minneskort, ett Sandisk 128 mb och två Viking 512 mb, men oavsett vilket av dem jag använder blir kameran helt sjukt slö efter ungefär 50 tagna bilder. Det tar flera sekunder för den att få in bilderna på kortet, och det går därför inte att fota snabbare än så. Hemskt irriterande! När minneskortet är tomt i början håller den dock helt okej hastighet, så det är liksom inte det att den per definition är långsam, utan den blir det efter ett antal bilder. Det spelar heller ingen roll om jag fotar RAW, bästa kvalitet eller sämsta kvalitet jpg, den blir ändå slö efter några bilder.

Någon här som vet vad jag kan göra åt det? Byta ut batteriet, byta ut minneskorten, skälla på kameran? :)
 
Att rikta ett par kraftiga svordomar mot kameran är nog den mest effektiva åtgärden. Den skall lära sig att vet hut! =)

Skämt åsido, hur gör du för att tömma minneskorten mellan varven? Om du bara raderar bilderna så kan minneskortet bli fragmenterat, och då måste kameran flänga runt på det och lagra varje bild i en massa små fragment. Men om du formatterar om kortet efter varje avtankning kan kameran laga alla bilder i en enda kontinuerlig fil på kortet.

Utöver det har jag inga teorier...
 
Ja, jag menar det! Ouppfostrade skrothög till kamera! ;)

Men jo, jag formaterar alltid minneskorten efter jag använt dem, så det kan inte vara det heller. Typiskt, det hade varit praktiskt om det hade vart nåt så enkelt.
 
300D ÄR ju bedrövligt långsam på skrivning till kortet. Dessutom så är inte buffringen lika smart som i senare kameror, så därför så får man ingen direkt skillnad mellan JPEG och RAW.
Jag tror inte att det är något fel alltså, även om det låter lite märkligt att det blir långsammare efter hand (för jag antar att du låter buffern tömmas emellan?).
Jag har använt en kompis 300D litegrann och den pustar och stånkar och tänker och blinkar och stönar och lyser och... innan den är klar med skrivning till kortet.

Att det tar flera sekunder per bild är helt normalt. Kameran skriver ca 1.3MB/s till kortet.
 
Alore skrev:
Ja, jag menar det! Ouppfostrade skrothög till kamera! ;)

Men jo, jag formaterar alltid minneskorten efter jag använt dem, så det kan inte vara det heller. Typiskt, det hade varit praktiskt om det hade vart nåt så enkelt.

Skumt detta, har själv haft problem med att radera filer i min gamla nikon coolpix, det tog flera minuter om jag hade ett fullt minneskort på 128 MB.

Nåväl, här hittade jag något på dpReview som kanske kan vara en ide...

File Write Timing
Timings shown below are the time taken for the camera to process and "flush" the image out to the storage media. The EOS 300D continues to process images in the buffer and write data out to the storage media in parallel to you composing (and taking) the next shot. It only pauses this writing if you half-press the shutter release.

Eos 300D skriver inte till kortet så länge som Du håller avtrycket nere till hälften. Men om Du släpper upp och väntar mellan bilderna så borde den skriva till kortet. Du borde dock kunna ta nya kort eftersom dessa skall läggas i bufferten, som kan rymma upp till 4 st bilder, innan den måste skriva till minneskortet.
Skrivningen till kortet skall ju avbrytas när Du tar nästa kort.

Vet ej om det är något som hjälper Dig. Det kan ju vara värt att prova med ett snabbare minneskort t.ex ett Sandisk Ultra II kort, eller motsvarande. Se om Du kan få låna ett sådant av någon Du känner.

Lycka till

/Jörgen
 
Snabbare minnekort är nog tämligen lönlöst om inte de kort hon har är extremt långsamma. Mitt 128MB sandisk (standard) från 2003 är snabbare än vad 300D klarar skriva till kortet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.