Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D, hur mäter den ljuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Har nyss köpt en EOS 300D och håller på att lära mig använda den. Har lusläst instruktionsboken flera gånger och tagit en massa provbilder.
Det är en sak jag inte fattar och inte hittar i manualen. Det nämns 3 olika metoder för ljusmätningen men inget om hur man ställer in vad som ska användas. Är det automatiskt alltid eller något jag kan påverka?

Tack på förhand
 
I lägena P,AV, TV och M kan du alltid ställa in val av fokuspunkt. Hur det är på övriga lägen vet jag inte.

Den vanliga evaluerande ljusmätningen är överlägset bäst till nästan all fotografering och för att få full exakthet i alla motiv kan du i vissa situationer låsa mätvärdet med *-knappen.

Det kan vara om du ska ta ett motiv med mycket ljus himmel. Då luras kameran av den ljusa himlen och vill mörka ned bilden. Då kan det vara bra att mäta mer mot marken istället och låsa mätvärdet och sedan komponera bilden som du vill ha den.

Utsnittsmätning är bra vid scenfoto där stora delar av bilden ligger i mörker.

Centrumvägd mätning finns mest för att kunder med gamla kameror ska känna sig hemma. Jag har svårt att de den mätmetoden skulle vara bättre vid något tillfälle.
 
Vilken metod som används är beroende av motivprogram. Jag föredrar att köra i P för att det är jag och inte kameran som bestämmer när blixten skall "poppa upp". Dock mäter kameran bara ljuset i mitten av bilden i detta läget. På 20D (och kanske 10D) går detta att välja men på amatörkameran 300D har Canon bestämt detta. Oerhört störigt tycker jag...
 
watski skrev:
Vilken metod som används är beroende av motivprogram. Jag föredrar att köra i P för att det är jag och inte kameran som bestämmer när blixten skall "poppa upp". Dock mäter kameran bara ljuset i mitten av bilden i detta läget. På 20D (och kanske 10D) går detta att välja men på amatörkameran 300D har Canon bestämt detta. Oerhört störigt tycker jag...

Nej, Johan, enligt min uppfattning är detta fel.

I grundområdet (motivprogram + automatikläge) använder 300D alltid evaluerande ljusmätning. Går ej att påverka.

I det s.k. kreativa området (P, Tv, Av, M och A-dep) är det annorlunda. Även här är evaluerande mätning "standard", utom i M där det är centrumvägd genomsnittsmätning. Skillnaden är att man i alla dessa lägen kan använda sig av automatiklåset (*-knappen) och då blir det i stället utsnittsmätning, ca 9% kring centrumpunkten.

/Arne
 
Ah! Efter att ha läst ditt inlägg och läst manualen en gång till blev jag övertygad om att jag faktiskt hade fel :) Min snabbläsning av manualen gav att "Partial metering" alltid valdes i de kreativa programen vilket inte är fallet. Tack för påpekandet.
 
Det är lugnt Johan. Bara bra om vi kan hjälpas åt att räta ut frågetecken.

Lite utanför ämnet kanske, men en funktion jag saknar är spotmätning. Varför är canon så "snåla" med det? Jag har en gammal analog minolta 505 si med väl fungerande spot. Vad jag vet finns det inte på 10D heller, finns det på 20D ens??


Björn: Fick du klarhet i hur det funkar?
 
Om vi tillåter oss att fortsätta off topic :) Vad är spotmätning? Mäter kameran endast i ett litet litet område?
 
Arne S skrev:
Lite utanför ämnet kanske, men en funktion jag saknar är spotmätning. Varför är canon så "snåla" med det? Jag har en gammal analog minolta 505 si med väl fungerande spot. Vad jag vet finns det inte på 10D heller, finns det på 20D ens??

Canon har en utsnittsmätning som mäter ca 9 procent av bildytan vilket är lika litet som många äldre kameror där det kallas spotmätning.

Spotmärningen på proffskamerorna ligger på 2-3 procent av bildytan.

Att det inte finns riktig spotmätning beror på att 10D liksom 20D är konsumentkameror där priset måste hållas till en viss nivå. Det första som bestäms när kameran konstrueras är hur mycket varje sak får kosta och hur mcyket ström det får dra.

Ljusmätningen i 20D, 10D, 300D, D60 och D30 komme från Eos 30 och för att hålla igen på kostnaderna har inga större förändringar gjorts.

Fler autofokuspunkter har införts eftersom detta är ett starkt krav från marknaden.

Bildskärmen är heller inte så stor på dessa modeller av samma besparingsskäl. Nu när Minolta har en jätteskärm blir det fokus hos kunderna på skärmstorleken och till nästa modell så har Canon kanske en större skärm.

Sen finns det givetvis en tanke från Canon om att alla proffsfunktioner inte ska finnas på konsumentmodellerna.
 
froderberg skrev:
Canon har en utsnittsmätning som mäter ca 9 procent av bildytan vilket är lika litet som många äldre kameror där det kallas spotmätning.

Spotmärningen på proffskamerorna ligger på 2-3 procent av bildytan.

Att det inte finns riktig spotmätning beror på att 10D liksom 20D är konsumentkameror där priset måste hållas till en viss nivå. Det första som bestäms när kameran konstrueras är hur mycket varje sak får kosta och hur mcyket ström det får dra.

Ljusmätningen i 20D, 10D, 300D, D60 och D30 komme från Eos 30 och för att hålla igen på kostnaderna har inga större förändringar gjorts.

Fler autofokuspunkter har införts eftersom detta är ett starkt krav från marknaden.

Bildskärmen är heller inte så stor på dessa modeller av samma besparingsskäl. Nu när Minolta har en jätteskärm blir det fokus hos kunderna på skärmstorleken och till nästa modell så har Canon kanske en större skärm.

Sen finns det givetvis en tanke från Canon om att alla proffsfunktioner inte ska finnas på konsumentmodellerna.

Det är bara att inse att i fotografins "Riket" får vi fattiga klara oss utan den lyx och överflöd som ni rika omger er med...

Skämt åsido, du har säkerligen helt rätt. Men det är ju alltid så att vad man än har så saknar man ju något, och 300D är precis som du säger en konsumentkamera,
 
Björn:

För att välja evaluerande mätning, ställ in programväljaren på vad som helst utom "M" och ta bilden.

För att välja centrumvägd mätning: Ställ kameran på "M".

För att välja utsnittsmätning: Ställ in "P", "TV" eller "AV", rikta mitten av sökarbilden mot det du vill mäta på, och tryck in "*".

/ Kjelle
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Sen finns det givetvis en tanke från Canon om att alla proffsfunktioner inte ska finnas på konsumentmodellerna.

Det är nog mest det som spökar tror jag. Att det går att bygga billiga kameror med spotmätning har ju bevisats på annat håll.
 
lagavulin skrev:
Björn:

För att välja evaluerande mätning, ställ in programväljaren på vad som helst utom "M" och ta bilden.

För att välja centrumvägd mätning: Ställ kameran på "M".

För att välja utsnittsmätning: Ställ in "P", "TV" eller "AV", rikta mitten av sökarbilden mot det du vill mäta på, och tryck in "*".

/ Kjelle
Tack, det var glasklart!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.