ANNONS
Annons

300 dpi med Canon powershot sx 230 hs?

Produkter
(logga in för att koppla)

klabbolle

Ny medlem
Hej
Har förgäves försökt hitta nåt sätt att hitta nåt ställe att ställa in bildupplösning till 300dpi på min kompaktkamera Canon powershot sx 230 hs. Detta var default-inställning på min gamla HP-kamera (som jag tappade i golvet), på Kanonen får jag bara 180dpi. Nån som vet om det överhuvudtaget är möjligt?

Tack på förhand
Christer

Du har missuppfattat betydelsen. dpi är en "egenskap" hos en fysisk bild, inte hos en bildfil.

Dots Per Inch (eller hellre Pixels Per Inch) talar om hur många bildpunkter per tum en bild har. men det beror ju på hur tätt du vill packa dem. Har du en bild 1000x1000 pixlar kan du skriva ut den i 2tum x 2tum med 500ppi eller i 8tum x 8tum med 125ppi.

Det som anges i bildfilen får man ta som en rekommendation. En del layoutprogram tycker att det är praktiskt, för om din 1000x1000-pixlars bild har rekommendationen 500ppi, så vet layoutprogrammet att den ska ta upp en yta 2tum x 2tum på pappret.

Du har missuppfattat betydelsen. dpi är en "egenskap" hos en fysisk bild, inte hos en bildfil.

Dots Per Inch (eller hellre Pixels Per Inch) talar om hur många bildpunkter per tum en bild har. men det beror ju på hur tätt du vill packa dem. Har du en bild 1000x1000 pixlar kan du skriva ut den i 2tum x 2tum med 500ppi eller i 8tum x 8tum med 125ppi.

Det som anges i bildfilen får man ta som en rekommendation. En del layoutprogram tycker att det är praktiskt, för om din 1000x1000-pixlars bild har rekommendationen 500ppi, så vet layoutprogrammet att den ska ta upp en yta 2tum x 2tum på pappret.

Jag förstår ju hur det hänger ihop ungefär men tryckeriet gnäller när man kommer med 180 DPI
på webben används ju 72?

Ja, om man skriver ut fysiskt stora bilder med så få pixlar att de hamnar glest, så är det ju inte helt bra.
180ppi betyder 180pixlar på 25.4 mm, alltså motsvarande 2104pixlar x 1488pixlar på en A4. Ifall tryckeriet tycker att det är glest, så är det en rimlig bedömning.

Men om de klagar på "rekommendationen" i bildfilen så är de helt enkelt okunniga.

På webben "används" inte ppi alls. Man skickar bildfiler och pixlar utan att bry sig om hur många pixlar och tum som mottagarens bildskärm har. Om du räknar pixlar och mäter din skärm så ser du nog att du har lite drygt 100 ppi på en normal modern skärm.

En tolvtums skärm med upplösning 640x480 hade 72ppi, men det kan vi väl glömma nu?

Hahaha

Jag förstår ju hur det hänger ihop ungefär men tryckeriet gnäller när man kommer med 180 DPI
på webben används ju 72?

Ja, tala om okunnighet på tryckeri. Både du och de ställer enkelt om dpi/ppi hur enkelt som helst i vilket bildprogram som helst. Om du nu inte vill påtala deras häpnadsväckande okunnighet så ändra själv och skicka dem bilderna i 300 ppi. I PS ungefär:
Image-size (se till att rutan resize image inte är ibockad) och ändra i rutan där upplösningen per längdenhet står.

Men om de klagar på "rekommendationen" i bildfilen så är de helt enkelt okunniga.

På webben "används" inte ppi alls.

Det kan ju vara så enkelt som att de vill ha tryck/printfärdiga bilder utan att behöva fippla med dem.

Alla ägnar inte dagarna åt att ladda upp bilder på Facebook/webben.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar