ANNONS
Annons

300/4L IS + Sigma 1.4x = ska det verkligen bli såhär?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Har ett 300/4L IS som jag är supernöjd med. Skarp redan på full öppning och effektiv IS. Jag har även en Sigma 1.4x DG telekonverter sen tidigare (ca 1 år gammal), som har fungerat ypperligt tillsammans med min Sigma 70-200/2.8 DG II Macro.

Men Sigmas 1.4x tillsammans med mitt Canon 300/4L IS ger mig lite huvudbry. Jag tycker inte alls att dom fungerar ihop! Med konvertern på så blir bilden förvrängd, ungefär som om man tittar genom en flaskbotten tycker jag. En "twirl" i bilden (undrar vad det rätta svenska ordet är?)..

Kanske är det så att det inte blir bättre än såhär. Bör jag komplettera med en Canon 1.4x II extender till 300:at?

Tog ett par testbilder för att visa er. De är tagna på stativ med 10s självutlösare och spegeluppfällning på ISO100. Kameran är en Canon 50D.

300mm f/5.6
http://imageshack.us/photo/my-images/408/300f56800px.jpg/

420mm f/5.6
http://imageshack.us/photo/my-images/215/420f56800px.jpg/

300mm f/11
http://imageshack.us/photo/my-images/830/300f11800px.jpg/

420mm f/11
http://imageshack.us/photo/my-images/818/420f11800px.jpg/

Alla konvertrar försämrar bildkvaliteten, det är bara en fråga om hur mycket och vad som är acceptabelt. Det skiljer i hur en konverter passar med olika objektiv.

EF 1,4x III borde vara den bästa konvertern till objektivet och EF 1,4x II eller I det näst bästa alternativet.

Jag har använt Canons konvertrar med sigmaobjektiv med gott resultat, men inte provat tvärt om.

Alla konvertrar försämrar bildkvaliteten, det är bara en fråga om hur mycket och vad som är acceptabelt. Det skiljer i hur en konverter passar med olika objektiv.

EF 1,4x III borde vara den bästa konvertern till objektivet och EF 1,4x II eller I det näst bästa alternativet.

Jag har använt Canons konvertrar med sigmaobjektiv med gott resultat, men inte provat tvärt om.

Absolut, det är jag medveten om. Men att det skulle bli såhär dåligt hade jag inte riktigt väntat mig.
Har eventuellt en Canon 1.4x II på gång. Frågan är, passar den även min Sigma 70-200/2.8 DG II Macro? I så fall kan jag ju göra mig av med min Sigma 1.4x DG.

Vad är skillnaden mellan Canon 1.4x II och III?

Den nya versionen är klart skarpare på största bländaren. Åtminstone med de objektiv jag testat.

Ok, bra input.
Vet du om Canon 1.4x passar på Sigma 70-200? Canons extendrar sticker ju ut betydligt mer, och visserligen sitter bakre linsen på Sigma 70-200 ett par cm in, men det kanske inte passar ändå.

Ok, bra input.
Vet du om Canon 1.4x passar på Sigma 70-200? Canons extendrar sticker ju ut betydligt mer, och visserligen sitter bakre linsen på Sigma 70-200 ett par cm in, men det kanske inte passar ändå.

Ingen aning, jag hade ett 120-300/2,8. Det borde finnas många här som har Sigma 70-200/2,8 och som funderat över telekonverter. Sök!

Kan besvara mina egna frågor.

Fick hem en Canon 1.4x II Extender idag, och herregud vilken skillnad tillsammans med 300/4L IS! Förvrängningen som jag upplevde med Sigma 1.4x tc är borta! Skönt..

Vidare kan jag nu, en gång för alla, konstatera att Canon 1.4x II Extender INTE passar på Sigma 70-200/2.8 DG II Macro! Så jag får behålla min Sigma 1.4x tc, som för övrigt fungerar ypperligt tillsammans med 70-200.

Jag har ingen erfarenhet alls av teleconvertrar men vill minnas att jag läst att man kan få canons konvertrar att fungera med objektiv canon inte vill att de ska fungera med med någon enkel modifikation. Jag minns inte exakt vad det var men något i stil med att tejpa över ett par datapinnar.

Kolla runt lite innan du ger upp :)

Jag har ingen erfarenhet alls av teleconvertrar men vill minnas att jag läst att man kan få canons konvertrar att fungera med objektiv canon inte vill att de ska fungera med med någon enkel modifikation. Jag minns inte exakt vad det var men något i stil med att tejpa över ett par datapinnar.

Kolla runt lite innan du ger upp :)

Nej jag menar alltså att dom inte passar ihop rent fysiskt. Linsen på extendern tar i bakre linsen på objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar