Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300/4,0 L Is Usm vs 400mm 5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

Canon-Matte

Medlem
ja namnet beskriver men vilket skulle ni ta 300 mm har ju is och bättre ljustyrka och om man har en extender kan man sätta på den och få 420 mm samma ljustyrka men 400 hundrat har väll säkert också sina fördelar vad skulle ni ta???

Oj, detta har diskuterats många gånger så en sökning skulle nog ge ganska bra resultat.
Allt beror på vad man ska ha det till. 400an har bättre skärpa än 300 med extender. Även utan skulle tycker jag att den får se sig besegrad, både vad gäller AF hastighet och skärpa(mina åsikter!).
300an med extender är däremot betydligt mer mångsidigt och IS är ju knappast en nackdel i många lägen.

Jag tycker alltså att 400:an har bättre skärpa och är (betydligt) snabbare och hade därför valt den om jag skulle fota fåglar eller annat som rör sig snabbt.

Mvh Hampus

Jo, där har jag botaniserat ett bra tag och nu blir det nog så att älgstudsaren får gå under klubban och ett 400/5,6 komma in i stället, tillsammans med en extender.

Har redan ett 70-300 4-5,6 IS USM, och märker att jag nog vill ha mer millimeter. Samtidigt får det inte bli för tungt, varken rent fysiskt eller ekonomiskt. Då ligger den kombinationen ganska bra till.

long range....

aasaboe skrev:
Jo, där har jag botaniserat ett bra tag och nu blir det nog så att älgstudsaren får gå under klubban och ett 400/5,6 komma in i stället, tillsammans med en extender.

He he.. då kan du ju "skjuta" på längre håll... ;)

aasaboe skrev:

Tänk på att dom flesta hus har en gräns på f=5.6 då AF slutar fungera. 400/5.6 med extender får en ljusstyrka sämre än 5.6. Det blir till att ställa skärpan manuellt.

/Roland

Andreas:
Det ligger något i vad du säger. Men det är flera år sedan jag var ute med kanonen senast, och ännu fler sedan jag oftast frågade mig själv när jag hade skottillfälle "Vill du verkligen skjuta den där? Och ta ur den? Och släpa den till bilen? Alltiohop i en jäkla myggsvärm, och sedan ha ont i ett par veckor?" och varje gång svarade "Nä, det vill du inte!" och ångrade att jag inte hade kamera i stället.

Roland:
Det finns bakvägar, såg jag på
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=72599

Re: Re: Re: long range....

Highweiss skrev:
Fast ibland kan nog bildbehandling vara som att slakta en älg. Och då oftast utan sup och stekt färsk lever efteråt.
Och jag som trodde det första man gjorde var att ta sig en skopa kroppsvarmt blod när man skjutit en älg i Finland! Du menar att detta skulle vara en myt..? ;-)

/Pontus

Christer, jag var i stort sett i samma läge som du för någon månad sedan. Jag har ett 70-300 IS USM (som då var på reparation) och stod och höll både 300 och 400 i handen. Eftersom 70-300 IS USM inte är direkt dålig, så verkade det (i mina ögon) lite kaka på kaka att köpa ytterligare ett 300mm med antiskak. Därför blev det 400'an istället och jag är absolut inte missnöjd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar