Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 Legged Thing Zelda

Produkter
(logga in för att koppla)

Goooran

Aktiv medlem
Har lite funderingar på måtten för placeringen av bäröglorna på Nikon Z6 kontra Z6 II. Sitter öglorna på samma ställe?

Köpte en 3 Legged thing Zelda L-fäste som ska passa båda kamerorna.

Vi montering på min Z6 II tar fästet i bäröglan på vänster sida. Detta betyder att L-fästet pressas framåt när skruven i botten dras åt. Förmodligen inte speciellt bra för fästet, men framförallt inte för kameran.

Någon som har upplevt detta problem.

Jag löste problemet genom att slipa bort en del material på L-fästet, men det ska man ju inte behöva…
 
Har du köpt den modellen som är speciellt framtagen för Z6 och Z7 (Dedicated L-Bracket for Nikon Z 6 and Z 7 cameras)? Min Zelda passar lika perfekt oavsett om den sitter på en Z6 eller en Z7 II; faktum är att den numera sitter permanent på Z7:an. På min Z6 sitter för övrigt lika permanent en no-name-kopia, köpt för 139:-(!), också helt utan passningsproblem.
 
Zelda är den modell som är speciellt framtagen för Nikon Z6 och Z7.
Beskrivningen säger att den även ska passa på Z6 II och Z7 II.
Det är den jag köpt.
Bifogar några bilder på passformen efter min justering.
 

Bilagor

  • Slipat2.JPG
    Slipat2.JPG
    631 KB · Visningar: 22
  • Slipat3.JPG
    Slipat3.JPG
    577.4 KB · Visningar: 23
Har du köpt den modellen som är speciellt framtagen för Z6 och Z7 (Dedicated L-Bracket for Nikon Z 6 and Z 7 cameras)? Min Zelda passar lika perfekt oavsett om den sitter på en Z6 eller en Z7 II; faktum är att den numera sitter permanent på Z7:an. På min Z6 sitter för övrigt lika permanent en no-name-kopia, köpt för 139:-(!), också helt utan passningsproblem.
 

Bilagor

  • 3 legged stor.JPG
    3 legged stor.JPG
    437.8 KB · Visningar: 16
Har du köpt den modellen som är speciellt framtagen för Z6 och Z7 (Dedicated L-Bracket for Nikon Z 6 and Z 7 cameras)? Min Zelda passar lika perfekt oavsett om den sitter på en Z6 eller en Z7 II; faktum är att den numera sitter permanent på Z7:an. På min Z6 sitter för övrigt lika permanent en no-name-kopia, köpt för 139:-(!), också helt utan passningsproblem.
Ja, jag har köpt den modellen som heter Zelda.
 

Bilagor

  • Zelda.JPG
    Zelda.JPG
    1.2 MB · Visningar: 12
Skumt. Här min "äkta" Zelda på Z7II. Sorry för taskig mobilkvalitet på bilden.Visa bilaga 164159
Ja, det ser ju bra ut. När jag spände skruven i botten på fästet fick jag samma resultat. Men L-fästet vred sig förmodligen när skruven drogs åt och satt då inte i linje med kamerans uttag. Blir spänningar i fästet och förmodligen kameran också. Det var då jag började fundera och justerade fästet. Nu sitter det rakt och utan spänningar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.