Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 frågor om kataloger i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Har några funderingar kring det här med LR kataloger.

Först och främst vet jag att bildfilerna ligger för sig, i mitt fall på en egen disk medan
själva programmet ligger på min systemdisk där operativet också finns (Win 7).

Varje gång jag stänger LR vill den säkerhetskopiera min katalog och det låter jag LR göra.
I kataloginställningar finns det angivet var katalogen ligger, i mitt fall C:/user/Micke/Pictures/Lightroom/.....

Tittar jag i utforskaren ligger här en LRCat-fil som väger ca 210 Mb


Nu till mina frågor:

Fråga 1: Innehåller LRCat-filen all info om de justeringar jag gjort på mina bilder och betyg jag satt osv
eller vad innehåller LRCat?

Fråga 2: Bredvid LRCat-filen finns 2 st mappar också. Den ena heter 2011-06-18 1153__ och är på 22 Gb !!!!
Denna mapp innehåller en härrans massa undermappar. Vågar jag ta bort denna mapp ???

Fråga 3: Mina säkerhetskopior av LRCat-filen hamnar på samma disk som jag har mina bilder på men VAR
anges var säkerhetskopiorna skall landa?
 
1. Ja
2. Ingen aning vad det är för mapp men om den innehåller 22Gb bör du nog ta reda på vad det är som ligger i mapparna innan du gör något. Kanske är det svaret på 3.
3. Du har möjlighet att kolla/ändra det i den dialogruta som dyker upp när det är dags att ta backup. En ganska dålig lösning tycker jag, detta borde man kunna göra i kataloginställningarna.
 
1. Ja
2. Ingen aning vad det är för mapp men om den innehåller 22Gb bör du nog ta reda på vad det är som ligger i mapparna innan du gör något. Kanske är det svaret på 3.
3. Du har möjlighet att kolla/ändra det i den dialogruta som dyker upp när det är dags att ta backup. En ganska dålig lösning tycker jag, detta borde man kunna göra i kataloginställningarna.

Fråga 1. Tack !

Fråga 2: Ok, får se om någon annan kanske kan lista ut fråga 2.

Fråga 3 tackar jag för, nu vet jag var man ändrar men håller med dig, detta skulle ju varit möjligt från kataloginställningarna också.
 
Instämmer med Joakims svar.

Under punkt 2 skrev du "den ena heter... " men du skrev inte vad den andra heter.

"Normalt sett" så har man bara en mapp på samma nivå som katalogfilen. Den mappen brukar heta samma namn som katalogfilen följt av Previews.lrdata. Den i sin tur innehåller mappar 0 1 2 3 osv som sin tur innehåller mappar med korta namn.

Min gissning är alltså att dessa är previews och att de därmed går att radera. De kommer att återskapas när de behövs. MEN det är förstås inte säkert - all radering på egen risk! Hade jag varit du hade jag nog börjat med att döpa om eller flytta mappen till en annan disk och se vad det fick för konsekvenser, om jag nu vill hålla på och böka med det.

Min preview mapp är på 6GB men storleken beror helt på vilka inställningar man gjort etc, så 22GB är inte alls konstigt.
 
Instämmer med Joakims svar.

Under punkt 2 skrev du "den ena heter... " men du skrev inte vad den andra heter.

"Normalt sett" så har man bara en mapp på samma nivå som katalogfilen. Den mappen brukar heta samma namn som katalogfilen följt av Previews.lrdata. Den i sin tur innehåller mappar 0 1 2 3 osv som sin tur innehåller mappar med korta namn.

Min gissning är alltså att dessa är previews och att de därmed går att radera. De kommer att återskapas när de behövs. MEN det är förstås inte säkert - all radering på egen risk! Hade jag varit du hade jag nog börjat med att döpa om eller flytta mappen till en annan disk och se vad det fick för konsekvenser, om jag nu vill hålla på och böka med det.

Min preview mapp är på 6GB men storleken beror helt på vilka inställningar man gjort etc, så 22GB är inte alls konstigt.

Jo, den andra mappen heter "Lightroom 3 Catalog Previews.lrdata" och innehåller 2 filer som heter "previews.db" (3,2 kb) och den andra filen heter "root-pixels.db" (32kb)
 
Jo, den andra mappen heter "Lightroom 3 Catalog Previews.lrdata" och innehåller 2 filer som heter "previews.db" (3,2 kb) och den andra filen heter "root-pixels.db" (32kb)

Men ligger det inga mer mappar där?

Filernas tidsstämplar bör ge en indikation på vad som används och inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.